Hae lukioon

Lukiokoulutukseen hakeminen

Kaikkiin Kuopion päivälukioihin hakeminen tapahtuu yhteishaulla Opintopolussa. Kuopion aikuislukioon hakevat opiskelijat ilmoittautuvat suoraan koululle. Lisätietoja erikoislinjoista saa ao. koululta.

Erillistä Kuopion lukioiden ainevalintakorttia ei enää täytetä yhteisvalinnan haun yhteydessä.

Juankosken lukio

Juankosken lukion hakukohde on lukio-opinnot.

Kallaveden lukio

Lukio-opintoihin haetaan Kallaveden lukioon ja kaksoistutkinnon linjoille haetaan ammatillisen koulutuksen hakukohteiden kautta. Kallaveden lukion yrittäjyysopinnot esitellään koulun sivuilla.

Kuopion klassillinen lukio

Kuopion klassilliseen lukioon on kaksi yhteisvalinnan hakukohdetta: lukio-opinnot ja urheilulinja. Urheilulukioon pyrkivä valitsee hakukohteeksi Kuopion klassillisen lukion urheilulinjan. Hakija täyttää lisäksi erillisen urheiluoppilaitosten hakulomakkeen käsin, joka palautetaan oppilaitokseen, jossa ilmoitetaan mm. aikaisemmat urheilusaavutukset.

Kun opiskelija täyttää sähköistä yhteisvalinnan lomaketta ja valitsee urheiluoppilaitoksen, hakija täyttää vielä ”Urheilijan lisäkysymykset”-osion.

Kuopion Lyseon lukio

Kuopion Lyseon lukioon on kaksi hakukohdetta: lukio-opinnot ja IB-linja. IB-linjan opiskelijavalinta perustuu perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvoon, jossa painotetaan äidinkielen ja kirjallisuuden, englannin ja matematiikan arvosanoja.

Kuopion Taidelukio LUMIT

Kuopion Taidelukio Lumit tarjoaa musiikin ja tanssin erityislukio-opintoja, ilmaisutaidon painotettuja opintoja ja lukion yleisopintoja. Hakukohteet ovat lukio-opinnot, musiikkilinja, tanssilinja ja ilmaisutaitolinja.

Kaikki musiikin, tanssin ja ilmaisutaidon hakijat kutsutaan kirjeitse yksipäiväiseen kokeeseen. Opiskelijavalinta tehdään perusopetuksen päättötodistuksen ja pääsykokeen yhteispistemäärän perusteella. Hakukelpoisuus musiikkilinjalle edellyttää, että pääsykokeesta on saatu vähintään 1 piste ja tanssilinjalle 3 pistettä.

Hakuohjeet:
Musiikkilinja
Tanssilinja
Ilmaisutaitolinja

Nilsiän lukio

Nilsiän lukioon haetaan lukio-opinnot hakukohteella. Alppikouluun hakeville on pääsykoetestit. Hiihto-, jalkapallo-, salibandy- ja golfvalmennukseen pyrkiville  järjestetään haastattelut. Tarkemmat ajankohdat ja ohjeet löytyvät Nilsiän lukion www-sivuilta. Tieto valmennusryhmään pääsemisestä ilmoitetaan ennen yhteisvalinnan alkamista, minkä jälkeen haetaan yhteishaussa Nilsiän lukioon.