LUPA-pajan kohderyhmänä ovat Kuopion kaupungin lukioissa opiskelevat nuoret,joilla on ongelmia elämänhallinnan, jaksamisen ja/tai mielenterveysongelmien kanssa.Kohderyhmälle tyypillisiä vaikeuksia ovat esimerkiksi opintostressiin tai elämäntilanteeseen liittyvä jännittäminen, sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistus, itsesäätelyn vaikeudet ja arjen rytmin ja taitojen puute. Hanke lisää lukio-opiskelijoiden koulutusosallisuutta ja vähentää erityisesti lukio-opintojen alkuvaiheen keskeytyksiä. Hanke tukee nuoria peruskoulun ja lukiokoulutuksen välisessä nivelvaiheessa sekä lukiokoulutuksesta jatkokoulutukseen sijoittuvassa nivelvaiheessa.

Tavoitteina ovat:

1. vahvistaa kohderyhmään kuuluvien koulutukseen osallistumisen edellyttämää psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä

2. vähentää kohderyhmään kuuluvien kokemaa koulu-uupumusta sekä vahvistaa osallisuuden ja minäpystyyvden tunteita opinnoissa

3. vähentää lukiokoulutuksen keskeyttämisiä

4. lisätä kohderyhmän parissa toimivien ammattilaisten tietoa kohderyhmän haasteista ja tukimalleista

Kenelle?
Lupa-paja on tarkoitettu kaikille Kuopion lukiolaisille, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä. Keskustele Lupa-pajan mahdollisuudesta oman koulusi opinto-ohjaajan, erityisopettajan tai ryhmänohjaajan kanssa.

Mitä?

Aamupäivisin pajalla tehdään rästiin jääneitä lukio-opintoja, joissa auttavat aineenopettajat ja erityisopettaja. Iltapäivisin pajalla on Lupa-opintoja, joissa tehdään hyvinvointia lisääviä asioita. Pajalla auttamassa on myös opo ja valmentajia. Pajalla saat aamupalan ja lounaan. Keskiviikkoisin toiminnassa on mukana Ilo-koira. Saat Lupa-jaksosta erilliset opintopisteet.

Missä?
Lupa-paja toimii Paok:in tiloissa Asemakatu 4, 3. krs.

Ota seurantaan instassa @kuopionlupapaja

Lisätietoa:

Ella Koistinen, opinto-ohjaaja

Kuopion kaupunki / Kasvun ja oppimisen palvelualue
Kallaveden lukio ja LUPA-paja
044 718 1066, ella.koistinen2(at)opedu.kuopio.fi

Toimintaa rahoittaa

Lupapajan Lokakuu

Lokakuussa pajalaiset ovat jatkaneet opintoja aineenopettajien avustamana. Olemme myös jatkaneet tutustumista toisiimme ja käyneet tärkeitä...