Monimuoto-opetus

• etäopetusta
  • digimateriaalien käyttämistä.

1. Monimuoto-opetukseen valmistautuminen on aloitettava välittömästi

• Opettajat valitsevat itse menetelmät, digitaaliset oppimisympäristöt ja sovellukset, joilla he aikovat hoitaa monimuoto-opetuksen.
  • Opettajat suunnittelevat mahdollisen karanteeniajan opetusta parityönä, luokkatasoittain tai aineryhmittäin.
  • Opettajat kokeilevat oppijoiden kanssa monimuoto-opetuksen muotoja luokkatilanteessa ja varmistavat, että kaikki osaavat toimia valitussa oppimisympäristössä.
  • Opettajalla tulee olla tästä eteenpäin riittävät välineet (mm. tietokone, oppimateriaali) mukana, että pystyy hoitamaan tarvittaessa opetuksen kotikaranteenissa.
  • Apua voi pyytää esimerkiksi tutoropettajalta ja kiertävältä mentorilta.
  • Ohjeita monimuoto-opetuksen toteuttamiseen esimerkiksi O365 ympäristössä saa tästä linkistä.

2. Rehtori lähettää valmiin Wilma-viestin luokanopettajille, luokanohjaajille ja ryhmänohjaajille

• Ryhmänohjaaja muokkaa ja jatkaa Wilma-viestin opiskelijoille ja vanhemmille.
  • Wilma-viestissä opettaja antaa ohjeet miten monimuoto-opetus järjestetään mahdollisen karanteenin aikana.

3. Hyödynnetään ensisijaisesti nuoren ja perheen laitteita monimuoto-opetuksen toteuttamisessa. Tarvittaessa koulu pyrkii tarjoamaan lainalaitteen.

Kuopion KurssiTV WebVideotyökalu monimuoto-opetukseen

Miten teen ohjausvideon tai opetustuokiovideon omalla työkoneella kotona tai töissä? Katso alla olevasta kuvasta ohjeet.

Katso ohjeet videolta. Pyydä lukiosi ICT-tukihenkilöltä tunnukset Kuopion KurssiTV-palveluun, jos sinulla niitä ei ole. Voit siirtyä Kuopion KurssiTV-palveluun tästä linkistä.

10 vinkkiä hyvän ruutukaappausvideon tekemiseen