Miksi tehdä opetustuokiota varten tallenne?

Ymmärrettävistä syistä kaikki opettajat ovat nyt uuden edessä, mutta hyvillä laitteilla ja verkkoalustoilla oman opetuksen tekeminen seurattavaksi oppijalle on helppoa nykyään.

Opetustukiotallenteet ovat erityisen toimivia silloin, kun olemme kertomassa vaikkapa opetettavan aiheen teoriaosaa tai erityisesti matematiikassa laskujen ratkaisemisen havainollistaminen on erittäin helppoa. Toisaalta videotallenteet ovat toimivia myös muunlaisessa koulun viestinnässä.  Niiden avulla voimme tuottaa pienillä kustannuksilla, nopeasti ja helposti, tärkeää sisältöä opettajille, vanhemmille ja sidosryhmille.

Opettajat ovat erittäin motivoituneita tekemään oman työnsä laadukkaasti ja monesti kynnys aloittaa oman opetuksen videotallentamisen kynnys voi olla korkealla. Tässä nykyisessä tilanteessa kynnys on onneksemme nyt erittäin matala ja kaikki opettajat ovat aloittaneet tavalla tai toisella miettimään videon roolia perinteisen Wilmaviestin tai oppimisalustalla olevan tekstuaalisen ohjeen lisäksi.

Miten teen ohjausvideon tai opetustuokiovideon omalla työkoneella kotona tai töissä?

Alla lyhyt kuvaamani video, jossa demonstroin esimerkiksi Zoom-videoneuvottelupalvelulla tallenteen tekemisen. Tallenteen tekeminen kotona on helppoa monilla eri työkaluilla ja Kuopion KurssiTV-palvelussa työkalut on integroitu suoraan videopalveluun, joka tekee tuottamisesta vieläkin helpompaa.

Prosessikaavio videoiden tuottamisesta Kuopion KurssiTV WebVideotyökalulla monimuoto-opetukseen

Katso ohjeet videolta. Pyydä lukiosi ICT-tukihenkilöltä tunnukset Kuopion KurssiTV-palveluun, jos sinulla niitä ei ole. Linkki Kuopion KurssiTV-palveluun.

Muutamilla vinkeillä pääset helposti itse tekemään ja jo ensimmäiset opetustukiovideotuotokset ovat monesti erittäin laadukkaita. Alkuun lyhyempiä tallennussessioita ja siitä voi laajentaa kokonaisten opetustuokioiden taltiointiin. Nämä opettajan itsensä tuottamat videot ovat erittäin arvokkaita nyt kun oppijat ovat omissa työpisteissään kotona. Laita itsesi ja persoonasi nyt peliin ja kannusta oppijoita saavuttamaan yhdessä sovittuja tavoitteita kevään aikana.

Olet opettaja nyt globaalien verkkojen STARA!

Ota estraadisi ja nauti siitä, että pystyt tässäkin tilanteessa laadukkaaseen opettamiseen ja oppijoiden kanssa oppimisen dialogiin! Lisäapua opetustuokiovideon tekemiseen alla.

10 vinkkiä hyvän ruutukaappausvideon tekemiseen

1. Tee hyvä käsikirjoitus

Määrittele tavoite ja tee käsikirjoitus tulevasta esityksestäsi:

• Luo koulutukselle selkeä rakenne. Mitä asioita minun tulee sisällyttää esitykseeni?
  • Kerro asiat selkeästi ja yksinkertaisesti – vältä ammattikieltä.
  • Tuo mukaan positiivista tunnetta – se edistää oppimista.
  • Puhuttele opiskelijaa/kuulijaa – käytä aktiivista muotoa.
  • Aseta tehtäviä ja tavoitteita – mitä odotat kuulijan tekevän/oppivan?

Halutessasi voit perehtyä aiheeseen enemmän tutustumalla Mediamaistereiden sisällöntuotannon oppaaseen.

2. Valmistele kuvausympäristö

Valmistaudu tekemään kuvaus rauhallisessa ja siistissä ympäristössä. Varmista, että olet hiljaisessa ympäristössä. Sulje puhelimet ja sosiaalisen median erilaiset ponnahdusruudut.

3. Siivoa työpöytäsi

Siivoa siis tietokoneesi työpöytä ja käytä taustakuvana jotakin neutraalia kuvaa. Jos käytät nettikameraa, varmista myös taustalla näkyvän kuva-alueen siisteys. Valaistus tulee myös miettiä ja testata.

4. Käytä konkreettisia esimerkkejä

Ihmiset rakastavat esimerkkejä. Usein esityksistä juuri konkreettiset esimerkit jäävät meille mieleen. Lisää siis esitykseesi riittävästi case-esimerkkejä.

5. Ole mahdollisimman luonnollinen puheessasi

Puhuttele kuulijaa. ”Hei ja kiitos kun tulitte kuuntelemaan esitystä …”. Muista myös esitellä itsesi heti alussa.

6. Ole rauhallinen ja varaa aikaa kuulijalle

Varaa riittävästi aikaa siirtyessäsi asiasta toiseen. Kuulijalle asia on monesti aivan uusi ja on hyvä antaa aikaa asioiden jäsentymiselle. Vältä nopeaa ikkunoiden vaihtamista tai liian nopeita hiiren liikkeitä. Varmista, että hitaimmankin kuulijan on mahdollista pysyä mukana esityksessäsi.

7. Personoi ja rikastuta videotasi

Jos teet usein videoita, kannattaa miettiä kuinka tuot yrityskuvasi tai tuotteesi esille kaikissa videoissa. Voit valmistella esimerkiksi valmiit introt ja lopetukset videoihisi ja käyttää näitä kaikissa tallenteissa. Rikastuta videosi jälkikäteen lisäämällä esimerkiksi esitysdiasi osaksi videota tai lisäämällä linkkejä tärkeisiin aihealueisiin. Voit myös sallia katsojille mahdollisuuden kommentointiin ja saada tärkeää palautetta katsojilta.

8. Jaa video osiin

Videot eivät saa olla liian pitkiä. Pidemmissä esityksissä on tärkeää jakaa esitys loogisiin lukuihin/osioihin (Chapters), jotta katsoja voi helposti katsoa häntä kiinostavat osuudet videosta.

9. Julkaisenko videoni vapaasti kaikkialle vai yksityisesti

Videon sisällöstä riippuen joudut miettimään, laitatko sen näkyviin youtuben kaltaisiin julkisiin kanaviin vai yksityiselle kanavalle. Julkaistessasi videon youtuben kaltaisiin kanaviin luovutat samalla oikeudet videoon. Jos haluat säilyttää oikeuden videomateriaaliisi, tulee sinun julkaista se yksityiselle videokanavalle. Mediamaisterin tarjoama Ubicast-teknologia on yksi esimerkki yksityisestä videokanavasta.

10. Opi analytiikan avulla

Hyödynnä analytiikkaa ja seuraa miten katsojat seuraavat videotasi; säilyykö mielenkiinto videon loppuun asti ja mitkä ovat katsotuimmat osuudet videossasi.

Hyvällä valmistelulla varmistat laadukkaat ruutukaappausvideot tai webinaarit.

Kannattaa kuitenkin muistaa videota julkaistessasi, että julkisilla alustoilla luovutat videon oikeudet alustalle (youtube, facebook tms). Jos siis haluat pitää videon oikeudet itselläsi, kannattaa harkita omaa videokanavaa.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua valmistellessasi seuraavaa videointia!

Linkki alkuperäiseen blogiartikkeliin!