Etäopiskelua vai itseopiskelua

Moni kokeilee nyt erilaisia monimuoto-opetuksen muotoja tilanteen nyt vaatiessa.

Kuopion koulutoimen tvt työkalupakissa on monia mahdollisuuksia ja tietysti video on yksi merkittävä tukipilari oppimisen tukena. Kuopiossa on videon käytöstä opetuksen tukena meillä on se 13 vuotta kokemusta. Osataan jos vaikka millä vehkeellä ja miten päin vain.

Zoomilla etänä ja tallenne samalla

Tässä malli Zoomilla omassa työpisteessä kotona. Helppo ja edullinen ratkaisu teknologisesti. Opettajan tekijänoikeuksia suojaten julkaisu Kuopion omaan videopalvelimeen, joka sijaitsee Suomalaisessa peruskalliossa eli rock solid solution. Emme käytä pilveä.💭

Videolla lyhyt esimerkki kahdella kameralla työskentelystä. Zoomin näytön jaossa myös ominaisuus, että voi jakaa toisenkin videolähteen (normaalisti dokumenttikamera). Tässä tapauksessa 49€:n hyvä webkamera.

Oikea oppimisalusta tarpeen

Pelkkä videokin toimii todistetusti, mutta kun video yhdistetään LMS:n oppimisen polulle ja saadaan palautetta oppimisen prosessista oppijalle koko ajan eri työkaluilla ja analytiikkaa opettajalle niin yksittäisen opiskelijan kuin koko opiskelijaryhmän etenemisestä, niin aletaan olemaan jo lähellä monimuoto-opetuksen parasta muotoa eli etäopetusta. Se se vasta on taitolaji, joka vaatii jatkuvaa opettajan kehittymistä yhdessä kehittyvien LMS järjestelmien.

Onnistumisia liukuhihnalta

Mikä on ollut ilo huomata laajalti, että jokainen opettaja laittaa kyllä nyt kaikki peliin ja pyrkii tukemaan eri tavoin oppijoita. Video niin yksinkertainen kuin se onkaan hieman rikastettuna erittäin helpoilla työkaluilla mahdollistaa hienon tarinankerronnan keinoin opettamisen tai sitten tiedon lähteille opastamisen. Näin opettaja antaa edelleen oman persoonansa ja kasvonsa oppijan tueksi siellä kotona yksin opiskeluun.

Alla ohjevideo oman oppituntivideon tekemiseen ja 10 vinkkiä mitä on hyvä huomioida “kotistudiossa” 🙂

ILOA JA VOIMIA KAIKILLE SUOMALAISILLE OPETTAJILLE!

KANNUSTUSTA JA OPPIMISEN UTELIAISUUTTA JOKAISELLE OPPIJALLE!