Aktiivisen kansalaisen passi
Tavoitteet:
- Kestävän kehityksen Agenda 2030 –tavoitteiden vieminen konkreettiselle tasolle ja yhteisöllisen arvomaailman vahvistaminen
- Opiskelijan yhteiskunnallisen aktiivisuuden palkitseminen
- Koulun tiiviimpi yhteistyö ympäröivän yhteiskunnan instituutioiden, yritysten ja järjestöjen kanssa
- Nähdään lähiympäristö ja oma toiminta osana globaalia kokonaisuutta
- Osallisuus ja vuorovaikutus ympäröivään yhteiskuntaan, hyvinvointi ja kestävä tulevaisuus, oppiainerajat ylittävä kokonaisuus ja kokemuksellisuus nousevat vahvasti esille.
Toiminta:
- Kehitetään järjestelmä, jossa opiskelijan omaehtoinen aktiivisuus yhteiskunnan ja paremman maailman puolesta/edistämiseksi tuodaan näkyväksi ja palkitaan.
- Aktiivisuus osoitetaan toiminnalla ja siitä tehdyllä materiaalilla (esim. haastattelu, vlogi, podcast, vr), joka julkaistaan.
- Julkaistavuudella pyritään siihen, että nuori houkuttelee toista nuorta tutustumaan myös erilaisiin mahdollisuuksiin.
- Järjestelmä perustuu pisteytykseen, jossa tietty pistemäärä johtaa kurssisuoritukseen.
Nuori voi osoittaa aktiivisuuttaan monella eri tavalla, esim.
- Vapaaehtoistyöllä (esim. vanhuksen tapaaminen säännöllisesti)
- Järjestötoiminnalla (esim. osallistuminen monikulttuurisuuskeskuksen toimintaan)
- Poliittisella toiminnalla (esim. poliittinen nuorisojärjestötyö ja kestävä tulevaisuus)
- Taloudellisella toiminnalla (esim. eettinen sijoittaminen)
- Tiedeyhteyksien luomisella (esim. yliopistoyhteistyö ympäristötieteiden laitoksen kanssa)
- Tutustumisella erilaisiin toimijoihin kentällä (tutustuminen usean järjestön toimintaan)
- Innovoimalla uusia ratkaisuja kestävän kehityksen ongelmiin liittyen
- Järjestämällä tapahtumia (esim. näytelmät, kirpputorit)
- Osallistuminen koulun omiin projekteihin ja yhteisöllisyyttä edistäviin toimintoihin (teemapäivät, työryhmät)
- Tekemällä eri järjestöjen näyttöjä (esim. YK-liiton maailmankansalaisen kypsyyskoe)
- Kaikissa keskeistä on, että toiminta liittyy kestävän kehityksen tavoitteisiin – kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi erilaisilla tavoilla.
- Opettajan rooli on tiedottaa, kannustaa ja tarvittaessa luoda mahdollisuuksia – eri oppiaineissa!
- Nuoren rooli on tarttua mahdollisuuksiin, oppia koulun ulkopuolella, saada mahdollisesti vapaaehtoistyöstä työkokemusta, kehittää vuorovaikutustaitojaan, toimia itsenäisesti tai yhdessä toisen nuoren kanssa – oma aktiivisuus palkitaan!
Toiminnan aloitus:
- Innostuneita opettajia eri kouluista, esim. Kuopion lukioista, rakentamaan toimivaa järjestelmä
- Kouluihin koordinaattorit, jotka ohjaavat opettajia ja opiskelijoita alkuvaiheessa
- Julkaisualustan rakentaminen
- Tiedotusta järjestöille toiminnan aloittamisesta ja järjestöjen mahdollisuudesta tiedottaa opiskelijoille tutustumisesta ja osallistumisesta toimintaan
- Erityinen aktiivisuus palkitaan (esim. palkallinen harjoittelujakso tai matka jonkin järjestön mukana)
- Nimetään kuopiolainen nuori aktiivi kansalainen
Toiminnan jatko:
- Aktiivisen kansalaisen passi on osa kaupungin opetussuunnitelmaa
- Opettajat eri oppiaineissa tuovat kursseilla esille mahdollisuuksia
- Toiminta laajenee ja vakinaistuu
- Aktiiviset nuoret kansalaiset aktiivisina jatko-opiskelijoina ja aikuisina tulevat vierailuille kouluihin
Hankkeen koordinoinista vastaa
Kuopion klassillisen lukio
Apulaisrehtori Inka Kokkonen
inka.kokkonen(at)kuopio.fi
+358 44 718 4542