Penkkariajot tuovat 17 abirekkaa Kuopion keskustaan.

Abiturienttien perinteiset penkkariajot järjestetään Kuopiossa poikkeuksellisesti huhtikuussa perjantaina 8.4. Abiturientit juhlivat penkkaripäivää aamupäivän ajan omilla kouluillaan, joista he siirtävät riehansa kaiken kansan nähtäväksi keskustan kaduille. Abit siirtyvät rekkoihin kello 12.30 alkaen omilla kouluillaan, jonka jälkeen rekat ryhmittyvät varsinaiselle ajoreitille niin, että penkkariajot alkavat kello 13. Kuopiossa neljän lukion rekkoja on liikkeellä 17 ajoneuvon verran.

Penkkariajot kulkevat kello 13 alkaen reittiä Minna Canthin katu – Puistokatu – Tulliportinkatu – Maaherrankatu – Minna Canthin katu jne. Reitti ajetaan sään salliessa kahteen kertaan. Reitillä ei ole järjestetty erillistä liikenteenohjausta, vaan rekat ajavat muun liikennevirran mukana. Tämä on tuohon aikaan liikkeellä olijoiden hyvä ottaa huomioon. Abiturientit ovat perinteisesti tervehtineet kadunvarsille kerääntynyttä yleisöä karkein ja iskulausein. Varsinkin lapsia on hyvä muistuttaa varovaisuudesta, että kukaan ei mene ajoradalle, vaan karkit kerätään pelkästään jalkakäytävien puolelta. Kuopion kaupungin lukiotoimi toivottaa kaikille hauskaa ja turvallista penkkariajopäivää.