Ideoita arviointiin-koulutus on napakka yhden tunnin koulutuspaketti lukion opettajille uuden LOPS:n monipuolisen arvioinnin ja jatkuvan oppimisen haasteisiin. Koulutuksen tavoiteena on antaa lukio-opettajille konkreettisia vinkkejä ja ideoita uudenlaisiin opetus- ja arviointimenetelmiin, joita uudistuva LOPS tulee tavoitteissaan vaatimaan. Kaikkien ideoiden taustalla on opiskelijan jatkuvan oppimisen ja yksilöllisyyden huomioiminen sekä palautteenannon monipuolistuminen, mutta toisaalta myös opettajan työssä jaksaminen ja uudesta innostuminen.

Kouluttajana toimii Kuopion klassillisen lukion maantieteen, biologian ja terveystiedon lehtori Riikka Salminen, jonka intohimona ja kiinnostuksen kohteena on ollut pitkään arvioinnin kehittämisen lisäksi myös opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointi. Lisätietoa koulutussisällöstä sekä kouluttajan yhteystiedot löytyvät tämän linkin takaa. Syksyn 2020 aikana pidettävät koulutukset järjestetään etäyhteydellä.

”Uusi LOPS ja uudistunut koulumaailma vaativat uudistumista myös opettajilta. Kuitenkin kaiken kehittämisen ei tarvitse tapahtua yksin. Jaetaan osaamista ja ajatuksia, ja sitä kautta tullaan yhdessä paremmiksi.”

Riikka Salminen
Maantieteen, biologian ja terveystiedon lehtori
Kuopion klassillinen lukio