Ilmoittautuminen lukioon

Lukioiden opiskelijavalinnan on julkistettu ja tieto on lähetetty opintopolussa jokaiselle hakijalle.

Vahvista opintopaikkasi Opintopolku-palvelussa. Kuopion peruskouluissa opiskelleiden opiskelijoiden ja huoltajien vanhat Wilma-tunnukset aktivoituvat viimeistään seuraavana arkipäivänä siitä, kun opiskelija on ottanut paikan vastaan Opintopolussa. Muilta paikkakunnilta hakeneille tunnukset toimitetaan suojatussa sähköpostiviestissä.

Tarkkoja ohjeita lukioittain löydät myös lukioiden kotisivuilta:

Kuopion lukioihin ilmoittaudutaan lisäksi sähköisesti Kuopion lukioiden Wilmassa täytettävällä lomakkeella ”Lukiopaikan vastaanottaminen ja opiskelijan tiedot”. Lomakkeen avulla tarkennamme sinun perustietojasi ja valintojasi lukiossa.

Ilmoittautumislomakkeessa kysytään mm.

• lukiossa opiskeltavat kielet (A-kielet, B2-kielet, B3-kielet)
  • S2-opetukseen osallistuminen
  • matematiikan valinta (pitkä vai lyhyt)
  • huoltajien yhteystiedot.

Täytäthän ilmoittautumislomakkeen tiedot huolellisesti ja yhteistyössä huoltajasi kanssa! Muista kuin Kuopion peruskouluista tulevien opiskelijoiden huoltajat saavat omat tunnuksensa Wilmaan ilmoittautumislomakkeessa annettuihin sähköpostiosoitteisiin myöhemmin kesällä.

Opiskelupaikan varmistamiseksi lukioon valittujen on ilmoittauduttava mahdollisimman pian, viimeistään 17.6.2020 klo 15.00.

Vaikka olisit ottanut paikan vastaan Opintopolussa, sinun pitää ilmoittautua myös lukioon sähköisesti Wilmassa tai käymällä lukiolla!

Lukujärjestys

Ensimmäisen vuoden opiskelijoille osassa lukioista tehdään valmiiksi 1. jakson ja osittain myös loppulukuvuoden valinnat. Jako ohjausryhmiin ja oma lukujärjestys näkyvät uusilla opiskelijoilla koulun alkaessa Wilmassa kohdassa ”Työjärjestys”. Varmista sisäänoton ohjeet oman lukiosi verkkosivulta.

Opiskelujen aloitus

Heti opintojen alussa kaikki lukioiden uudet ykköset osallistuvat OPOTVT-opetukseen (kurssikoodi OPO5). Kyseessä on koko lukuvuoden kestävä kokonaisuus digiohjausta. Ohjauksessa käydään läpi lukiossa käytettävien ohjelmistojen lataus, USB-abittitikun päivitys ja käyttö sekä opiskeluun liittyvät sähköiset ympäristöt.

Oppimateriaalit

Ensimmäisen jakson kirjat, laskinohjelmiston ja muut oppimateriaalit voit hankkia kurssien alettua saatuasi opettajilta tarkemmat ohjeet. Kirjalistan löydät lukion kotisivulta tai opinto-oppaista.

Ruokailu ja erityisruokavaliot

Kouluruokailusta vastaa lukiolla Servica. Jos noudatat erityisruokavaliota, tutustu Servican ohjeisiin jo etukäteen ja palauta täyttämäsi erityisruokavaliolomake suoraan keittiölle heti koulun alkaessa. Lomakkeita löytyy jokaisen lukion ruokalasta myös.

Lukiolaisen tietokone

Jokaisella lukiolaisella tulee olla oma kannettava tietokone, jota käytetään oppitunneilla, kurssikokeissa sekä ylioppilaskirjoituksissa. Koneeksi kelpaa hyvinkin tavallinen ”perusläppäri”, mutta ennen koneen hankintaa kannattaa tutustua tarkasti Ylioppilastutkintolautakunnan ja lukion keräämiin ohjeisiin.

1. Ylioppilastutkintolautakunta on laatinut kattavat ohjeet tietokoneen hankintaan: abitti.fi/fi/ohjeet/abitti-yhteensopivat-tietokoneet/.
  2. Kuopion lukioiden lisäohjeet löydät verkkosivuilla olevasta tiedotteesta ””.

Lukuvuoden aloitus

Uudet opiskelijat aloittavat lukiotaipaleensa ke 12.8.2020 klo 9.00 tai 10.00. Lisätiedot aloituspäivän ohjelmasta löydät lukiosi tiedotteesta ”Ensimmäinen koulupäivä”. Tämän kirjeen sisällön ja muita ohjeita uusille opiskelijoille löydät myös tiedotteena Wilmasta.

Kuopion lukioiden mediatiedote yhteisvalinnan toteutumisesta ja keskiarvorajoista: Lataa tästä tiedote kokonaisuudessaan.

Vapaaksi jääneet opiskelupaikat Juankosken lukiossa, Nilsiän lukiossa sekä Kuopion taidelukion Lumitin musiikkilinjalla, ilmaisutaitolinjalla ja tanssilinjalla ilmoitetaan jatkuvaan hakuun 12.6.2020 alkaen.

Lukio-opetuksen johtotiimi pitää toisen lukioonottokokouksen 24.6. klo 9.00, jossa käsitellään muutokset valtakunnallisessa yhteisvalinnassa ja poikkeustilanteet hakijoiden hakemusten perusteella. Hakemukset (vapaamuotoinen teksti ja päättötodistus kopio) tähän kokoukseen tulee osoittaa lukiopalveluiden hallintosihteeri Jaana Mönkköselle sähköpostilla (jaana.monkkonen@kuopio.fi) 23.6. klo 12.00 mennessä, että niitä voidaan käsitellä kokouksessa. Hakemusten käsittelyn päätöksistä ilmoitetaan heti kokouksen jälkeen 24.6. klo 12.00 jälkeen.

Tervetuloa Kuopion lukioihin!