Kevät on voinut muuttaa monen lukiolaisen kesäsuunnitelmat joko opiskeluiden tai kesätyön osalta. Kesätyö on voinut mennä alta yritysten haastavan taloustilanteen takia tai kevään lukio-opinnot eivät edenneetkään suunnitellusti ja kesällä voisi olla nyt aikaa paikata niitä. Alla muutamia mahdollisuuksia mietittäväksi sinulle lukiolainen.

Kuopion aikuislukio, SnellmanEdu ja Nuori Yrittäjyys ry tarjoavat hyvä vaihtoehtoja kesäajan opiskeluun. Tutustu seuraaviin mahdollisuuksiin.

Kuopion aikuislukio toteuttaa perinteisesti useita kursseja lukiolaisille kesällä.

• Huom! Kesäkuussa 2020 kurssit ovat etäkursseja, vain kokeet ovat koululla.
  • Kursseilla on opetusta kaikkina arkipäivänä (ma-pe).
  • Opetuskertoja on 11 (a 85 min) ja lopuksi kurssikoe (a 185 min).
  • Kurssin pituus: 11 x 85+185=1120 min (aikuislukion kurssin pituus)

Ainelyhenteet:

• ENA = pitkä englanti
  • RUB = keskipitkä ruotsi
  • MAB = lyhyt matematiikka
  • MAA = pitkä matematiikka

AbiE (ENA9) ja AbiR(RUB9) ovat suunnatut yo-kokeeseen valmistautuville (kurssin suorituksesta tulee suoritusmerkintä ja koepäivänä järjestetään harjoituskoe). Kurssien lyhenteet ja aikuislukion tuntijako: peda.net/kuopio/lukiot/aikuislukio/opinto-opas/tuntijaot

Lue lisää aikuislukion Kesälukio-ohjelma sivulta.

SnellmanEDU toteuttaa yhteistyössä Jyväskylän kesäyliopiston kanssa kesällä verkkokursseja abeille ja lukiolaisille. Verkkokurssit etenevät ohjatusti ja koostuvat etätapaamisista ja itsenäisistä tehtävistä. Verkkokurssien tavoitteena on saada varmuutta ja selkeyttä ylioppilaskokeisiin ja antaa eväitä myös jatko-opintoihin pyrkiville. Sekä kemiaan, biologiaan että ruotsiin päättyy ilmoittautuminen jo ensi viikolla!

• Kemian verkkokurssi abiturienteille (30 ot) 27.5.2020 – 26.6.
  • Biologian verkkokurssi abiturienteille (30 ot) 27.5.-26.6.
  • Ruotsin kielen tuki- ja kertauskurssi lukiolaisille ja abeille (36 ot) 1.6.2020 – 12.6. Huom. valittavana kolme eri tasoa: A1, A2 ja B1.
  • Pitkän matematiikan verkkokurssi abiturienteille (40 ot) 29.6.2020 – 10.7.

Lisätiedot verkkokursseista ja ilmoittautumiset: snellmanedu.fi/

Mistä rahaa?

Yrittäjyyttä vai opintoja?

Olet työelämän kynnyksellä ja mielesi saattaa usein vallata kysymykset, kuten mikä minusta tulee isona tai mitä teen lukion/ammattikoulun jälkeen. Sinulla saattaa olla suunnitelmat selvillä tai suuntavaisto yhä kadoksissa. Ei hätää! Tämän teeman aikana tutustut eri urapolkuihin ja pohdit, mikä olisi itselle sopivin kulkureitti.

Oma talous haltuun tietoa tästä linkistä.

Katso lisää Hae lukioon Yrittäjyyttä ja opintoja -artikkelista.