Iloitsemme Nilsiän lukion tiimijakson ’Hyvinvoiva minä’ menestyksestä valtakunnallisessa ProLukion opintojaksokilpailussa. Voittoisa oppiainerajat ylittävä opintojakso kokonaisuudessaan pyrkii ohjaamaan nuorta omien vahvuuksien tunnistamiseen ja oman identiteetin rakentamiseen. Yhdessä tekeminen ja tiimeissä työskentely kehittää vuorovaikutusosaamisen taitoja, ryhmäyttää lukion 1. jaksosta lähtien ja luo osaltaan sosiaalista hyvinvointia.

Sinikka Kervinen, Hannele Hakkarainen, Pekka Taskinen, Pasi Horttanainen, Arja Suomalainen ja Juha-Pekka Pentikäinen.

MEDIATIEDOTE 23.4.2020

Pro Lukion Opintojaksot jakoon -kilpailussa korkea taso – palkintosummaa korotettiin runsaan osanoton ja töiden korkean laadun vuoksi.

Lukioiden elokuussa 2021 voimaan astuvissa uusissa opetussuunnitelmissa ei enää puhuta kursseista vaan opintojaksoista, jotka koostuvat joko oman oppiaineen tai useamman oppiaineen moduuleista. Tavoitteena on loiventaa oppiaineiden välisiä rajoja ja toteuttaa opetuksessa nykyistä enemmän oppiaineiden välisiä kokonaisuuksia.

Helpottaakseen siirtymistä tulevaan opintojaksoajatteluun Pro Lukio julkisti syksyllä 2019 Opintojaksot jakoon -kilpailun. Yhdistys halusi kilpailun muodossa löytää uusia innovatiivisia näkökulmia oppiaineiden väliseen yhteistyöhön. Kilpailun määräaikaan 31.3.2020 mennessä saatiin 20 vastaajalta noin 30 opintojaksoehdotusta. Ehdotusten lukumäärä ja laatutaso ylittivät ennakko-odotukset. Niinpä arvostelulautakuntana toiminut Pro Lukion hallitus päätti korottaa alkuperäistä 8000 euron palkintosummaa 11 000 euroon. Tältä pohjalta palkittiin seuraavat neljä kilpailutyötä:

I Nilsiän lukion ”Hyvinvoiva minä”, 5000 €

Palkitsemisen perustelut: Lukion alun starttikurssi monen aineen näkökulmineen (PS1, OPO1, KU1, MU1, MAY1, ÄI1) ja ryhmäytymisineen taputtelee lukiotulokkaat tuleviin haasteisiin. Teoria-, taito- ja taideaineita yhdistävä hieno kokonaisuus on siirtymäjuhlineen ja bilepäivineen valmis otettavaksi käyttöön missä tahansa lukiossa.

II Jyväskylän Lyseon lukion tiimilinjan opintojaksot, 3000 €

Palkitsemisen perustelut: Kaikkien kolmen lukiovuoden läpi eettisesti vastuullista asennetta ja yrittäjämäistä minäkuvaa rakentava kokonaisuus syventyy mm. yhteiskunnallisiin ongelmiin, vaikuttamisen keinoihin ja tieteen tekemiseen. Soveltuu noudatettavaksi yhtä hyvin systemaattisena kokonaisuutena kuin yksittäisinä paloinakin.

III Seinäjoen lukion kaupunkisuunnittelu- ja arkkitehtuuriopintojakso, 2000 €

Palkitsemisen perustelut: Ehdotus kytkee lukio-opiskelun mielekkäällä tavalla yhteiskunnalliseen suunnitteluun ja nykytekniikkaan (paikkatieto). Perusidea on helposti muunnettavissa kaupunkisuunnittelusta ja arkkitehtuurista myös muuhun lukion oman ympäristön yhteiskunnalliseen tarkasteluun.

IV Kuopion Lyseon lukio / Rasmus Keinänen, 1000 €

Palkitsemisen perustelut: Rasmus Keinänen on syvällisesti ymmärtänyt moduuliajattelun keskeisyyden lukioiden uusissa opetussuunnitelmissa ja luonut tältä pohjalta kaikille sopivan metatason monimuotoisen ideapankin. Ehdotetut 13 eri opintojaksoesimerkkiä antavat hyviä lähtökohtia koulukohtaisille toteutuksille.

Ensimmäisen palkinnon saanut Nilsiän lukion opintojakso on kuuden hengen tiimin työn tulosta. Tiimin jäsen, Nilsiän lukion apulaisrehtori Sinikka Kervinen, kertoo kokonaisuutta toteutetun ja kehitellyn lukiossaan jo viiden vuoden ajan. Muille ”Hyvinvoivaa minää” mahdollisesti soveltaville hän tähdentää opettajien yhteistyön, opiskelijalähtöisyyden, avoimuuden sekä perusteellisen etukäteissuunittelun merkitystä.

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen on saanut tutustua voittajatöihin. Hän kiittää Pro Lukiota kilpailun järjestämisestä ja hyvän jakamisesta: ”Hienoa, että lukioväki on lähtenyt näin innostuneesti ja luovasti kehittämään uusia opintojaksoja. Tuntui hyvältä nähdä, kuinka innovatiivisella ja syvällisellä otteella voittajatöissä toteutetaan Lops-uudistuksen keskeisiä tavoitteita: edistetään hyvinvointia, laaja-alaista osaamista ja oppiaineiden integraatiota sekä kehitetään lukion yhteisöllistä toimintakulttuuria ja yhteistyötä lukion ulkopuolelle. Julkisesti esillä olevat kilpailutyöt inspiroivat osaltaan koko lukioväkeä Lops-uudistukseen. Lämpimät onnittelut voittajille. Voimia ja menestystä kaikille tärkeään kehittämistyöhön!”

Opintojakot jakoon -kilpailun kaikki 30 työtä tulevat nimensä mukaisesti julkisesti nähtäviksi Pro Lukio ry:n kotisivuilla peda.net/yhdistykset/prolukio 23.4.2020. Töitä esitellään myös Pro Lukion IV Valtakunnallisessa Lukioseminaarissa Helsingin Paasitornissa 5.–6.11.2020.

Yhteystiedot:

  • Pro Lukio ry: puheenjohtaja Jussi Sutinen, 041 5443473, jussi.sutinen@hyl.fi
  • Nilsiän lukio: apulaisrehtori Sinikka Kervinen, 044 7482 344, sinikka.kervinen@opedu.kuopio.fi
  • Jyväskylän Lyseon lukio: lehtori Sisko Jääskeläinen, 040 341 4792, sisko.jaaskelainen@gradia.fi
  • Seinäjoen lukio: lehtori Hannele Rajalahti, hannele.rajalahti@seinajoki.fi
  • Kuopion Lyseon lukio: Rasmus Keinänen, rasmus.keinanen@opedu.kuopio.fi

Kilpailujuliste:

Katso kilpailujulisteen PDF tästä linkistä.