Kela on pyytänyt oppilaitoksia tiedottamaan lukiolaisille. Lukiolaisen jotka saavat koulumatkatukea, on tehtävä KELAN koulumatkatuesta ilmoitus kelalle.

Jos sinulla on tullut muutoksia koronaepidemian takia omaan koulumatkustamiseen, niin sinun tulee tehdä ilmoitus Kelalle. Ilmoituksen voi tehdä lähettämällä viestin Kelan asiointipalvelussa tai koulumatkatukihakemus-lomakkeella (KM 1). Lomaketta ei tarvitse viedä ensin oppilaitokseen, vaan sen voi toimittaa suoraan Kelaan.

Viestin voi lähettää KELAn asiointipalveluun (mobiilivarmenteen käytön vaatii) tai soittamalla 020692209 (avoinna arkisin klo 9–16. Paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu, jonottaminen on maksullista). Opiskelija voi lähettää postissa myös KM1 lomakkeen (johon ei tarvita lukion toimenpiteitä).

Kela tiedottaa, että opiskelija ei saa enää ostaa uutta koulumatkatuettua lippua, jos hänellä ei ole päivittäisiä koulumatkoja. Jos opiskelija haluaa ostaa lipun muita matkoja varten, hänen pitää käydä ensin lipunmyyjällä muuttamassa kortin tiedot.

Lisätietoa voit myös kysyä oman lukiosi koulusihteeriltä, jos jokin asia sinua askarruttaa.