Lukio-opetus niin kuin oppiminen yleensä on hyvin nopean murroksen edessä ja erilaiset tutkimusmatkat ja pilotit tuottavat jo näkökulmia mitä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan suuremmassa mittakaavassa lähitulevaisuudessa. Tässä hyvä tuore postaus ”Kohti uutta, älykästä lukuvuotta” FinEduAI-hankkeemme lukuvuoden avauksesta Muuramen lukiolla koordinaattori Niina Holopaisen kynästä.

Lukio-opetuksen opinto-ohjauksen kuin lukion etäkurssien laatu ja itseohjautuvuus paranevat pienin mutta vakain askelin adaptiivisuuteen ja koneälypohjaiseen ohjaukseen. Perinteisten oppimateriaalituottajien on vaikea pysyä mukana kehityksessä ja näin itseasiassa verkossa olevan tiedon rooli korostuu.

Tästä syystä ja monesta muustakin syystä koulun, koulurakennuksen ja opettajan rooli muuttuu ja sen pitääkin muuttua. Futuristi Perttu Pölösen kysymys opettajille OPH:n #parastaennen-hankkeen avausseminaarissa oli, että mitä sinä tiedät enemmän kuin Google, kun kohtaa oppijan luokassa, jolla on oma tietokone tai älypuhelin käytössä? Aivan. Opettaja on tiedon lähteenä auttamattomasti kaukana takamatkalla.

Joten tulevaisuuden ”lukujärjestyksessä” on seuraavia tapahtumia päivän mittaan.

  • Tarinnankerronta ja kommunikaatio
  • Intohimo ja luonne
  • Uteliaisuus ja kokeilu
  • Pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys
  • Teknologiat ja tulevaisuus
  • Myötätunto ja rehellisyys
  • Etiikka ja moraalinen rohkeus
  • Tulkinta ja mediakriittisyys
  • Luova ilmaisu ja improvisaatio
  • Ongelmanratkaisu ja sopeutumiskyky
  • Yrittäjyys ja tiimityöskentely
  • Hyvinvointi ja itsetuntemus

Kuva: Perttu Pölönen, #parastaennen luento 27.8.2019 Kuopio