Tukea ja apua monimuoto-opetukseen

Tälle sivulle on koottu vinkkejä monimuoto-opetuksen järjestämiseksi. Opettajat suunnittelevat opetuksen järjestämisen koulujen karanteenin ajan parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos luokassa on ollut käytössä jo jotain hyväksi havaittuja monimuoto-opetuskäytänteitä, niitä kannattaa ehdottomasti jatkaa. Tällä hetkellä verkon ja etäyhteyksien laajamittainen käyttö saattaa ylittää kapasiteetin, mikä aiheuttaa hitautta ja joidenkin palveluiden toimimattomuutta. Reaaliaikaisten etäopetusyhteyksien käyttöä tulee käyttää harkiten, jotta verkko ei kuormitu liikaa.

O365

Käytössämme on myös O365-ympäristön tarjoamat välineet. Näitä ovat perinteiset toimistotyökalut (OneDrive, Word, Excel, PowerPoint, Sway), luokan muistikirja (Class Notebook), sähköinen kyselytyökalu (Forms) sekä digitaalinen oppimisympäristö (Teams).

Hyvä tukisivusto O365 käyttöön
Palvelussa on ollut hitautta viime aikoina eli varaudu, että palvelu ei toimi juuri siinä hetkessä kun on tarkoitus.

Google Suite for Education

Kuopion kaupungilla on ollut vuoden alusta pilottikäytössä Googlen ympäristö. Opiskelijat ja opettajat pääsevät kirjautumaan ympäristöön samoilla oppilastunnuksilla kuin koulun koneille, Wilmaan ja O365-ympäristöön (etunimi.sukunimi@edu.kuopio.fi tai etunimi.sukunimi@opedu.kuopio.fi).

Snellman Edu – Moodle

Toimii vanhoilla Isoverstaan tunnuksilla. Tunnuksia pystytään tänne tekemään tarvitessa lisää Kuopion lukion opettajille. Opiskelijoiden tunnukset pitää luoda erikseen tuen toimesta. Moodle pitää sisällään laajan kirjon erilaisia aktiviteetteja ja arviointiin liittyviä työkaluja. Ohjeita Moodleen löytyy täältä: ohjeet.mediamaisteri.com/opettajalle

KuopioTV

Opettajille voidaan luoda tunnukset ja videoiden tallennustilat tänne. Helppo ympäristö jakaa oppituntitallenteita eteenpäin sellaisenaan, Wilmassa, TEAMSissä ja Moodlessa. Videotallenteita voi luoda kätevästi selaimesta käsin omalla tietokoneella. Ei tarvitse erillisiä asennuksia työkoneelle tai kotikoneelle.

Peda.net

Alakoulujen käyttöön on luotu valmis Peda.net –mallisivupohja oppilaiden kotiopiskelun ohjeistamiseksi. Sivu on kopioitu suoraan kaikkien ala- ja yhtenäiskoulujen pääsivulle otsikolla ”Monimuoto-opetus meidän koulussa”. Jokaisen luokkatason sivulle on tehty malliesimerkki viikko-ohjelman laatimiseksi. Linkki Kuopion Peda.net sivuille.

• Koulun Peda.net-sivujen ylläpitäjä antaa ylläpitäjäoikeudet tarvittaville opettajille kunkin luokkatason ylläpitoa varten. Ylläpitäjä tekee tarvittaessa mahdollisia alisivuja.
  • Opettajat suunnittelevat lähtökohtaisesti yhdessä opetuksen sisällöt viikon ajalle. Seuraavan viikon tehtävät voi tehdä jatkamalla ohjeita olemassa olevaan moduuliin.
  • Opettajat ohjeistavat oppilaat Wilman kautta menemään tälle sivulle.
  • Oppilaat pääsevät lukemaan ohjeita sekä avaamaan tiedostoja ja linkkejä ilman kirjautumista. Peda.net –alustaan voi linkittää ulkopuolisia materiaaleja.
  • Jos oppilailla on käytettävissä henkilökohtaiset tunnukset Peda.nettiin, opettajat voivat lisätä sivulle myös keskusteluja ja tehtävien palautuskansioita.

Myös yläkoulun opettajat voivat hyödyntää Peda.nettiä työskentelyalustana.

Oppimateriaalit

Etäkokouksiin ja etäopetukseen

Toimivimmat palvelut ovat tällä hetkellä seuraavat:

• Zoom
    • Ilmaisen lisenssin saa hankittua ja rekisteröityä osoitteesta: zoom.us
    • Kokous jaetaan osallistujille sitten linkin kautta. Max. kesto 40 minuuttia.
    • Kuopion lukioilla on käytössä rajattu määrä laajempia maksullisia Zoom lisenssejä.
      • Jos kaksisuuntaiseen ZOOM LIVE opetukseen on tarvetta, niin tunnukset voi pyytää lukio-opetuspäälikkö Jukka Sormuselta.
  • Google Meet
    • Kokouksen pitäjän kirjautuminen osoitteessa classroom.google.com
    • Oma opedu-tunnus -> Avaa Meet -> Liity kokoukseen tai aloita oma -> Jatka -> Liity nyt -> Kopioi liittymistiedot -> Liitä ne sähköpostiin ja jaa osallistujille.
  • Teams
    • Etäkokouksen/etäopetuksen voi pitää suoraan Viestit-kohdassa. Sieltä valitaan sitten toiminto ”Järjestä kokous nyt” eli videokameran kuva.  Lisää ohjeistusta löydät tästä Teams-artikkelista.

Muut palvelut

• Kuopion kouluilla on käytössä Seppo.io-alusta, jonne voi suunnitella pelillisen oppimiskokonaisuuden. Oppilaat pääsevät käyttämään sitä kotoa käsin opettajan jakaman pelitunnuksen avulla.
  • Kouluilla on myös käytettävissä Näppistaituri. Kirjautuminen siihen tapahtuu osoitteessa typ.tt/kuopio oppilastunnuksilla.
  • Koulut voivat hyödyntää myös muita hankkimiaan oppimateriaaleja, sovelluksia ja oppimisalustoja.
  • Seuratkaa myös verkossa avoimiksi tulevia materiaaleja. Näiden käyttöönotossa on muistettava GDPR-säännökset erityisesti henkilötietojen osalta. Jos sovelluksessa kerätään oppilaasta henkilötietoja, tällöin sovellusta ei tule ottaa käyttöön.

Tukea monimuoto-opetuksen järjestämiseen