Johdanto
Jatko-opintojen ja työelämän vaatimukset tieto- ja viestintätekniikan taitojen osalta kasvavat sekä järjestelmien käyttöönoton, että niiden muuttumisen mukana. Lukiossa ohjattavien tietojen ja taitojen pitää antaa valmiudet elinikäiseen oppimiseen. Näin opiskelijan valmiudet hyödyntää lukion digitaalisia oppimisympäristöjä ja suorittaa digitaalisia kokeita on varmistettava heti lukiokoulutuksen alusta lähtien. Valmiuksien kehittäminen vaatii toimivia digitaalisia ympäristöjä oppimisen tukemiseen ja välineitä oppimisen arviointiin. Näiden ympäristöjen kehittäminen ei saa olla vain teknistä rakentamista, vaan huomiota pitää kohdistaa siihen mihin näitä ympäristöjä käytetään. Ympäristön pitää tukea opettajan pedagogista toimimista rikastaen, ei rajoittaen. Tällaisten ympäristöjen sujuva käyttö vaatii usein uudenlaista sekä teknistä että pedagogista osaamista. Tämän vuoksi opettajien oikeanlaisella jatkuvalla kouluttamisella on tärkeä rooli. Vaativaksi tämän tekee se, että uusien käytänteiden omaksuminen tapahtuu usein nykyajan vaatimusten mukaisesti ”lennossa”. Eilen koulutuksessa saatu taito on tänään käytössä oppitunnilla. Toimivien ympäristöjen kehittäminen vaatii luovaa ja sujuvaa yhteistyötä palveluntuottajan ja käyttäjien välillä. Digitaalisten ympäristöjen käyttöä on seurattava jatkuvasti sekä teknisen toiminnan että pedagogisen käytön kannalta. Roolit ja tehtävänkuvat on määriteltävä selkeästi sujuvan viestinnän ja ympäristöjen pedagogista käyttöä tukevien toimenpiteiden turvaamiseksi.
Visio
Turvataan opiskelijoille mahdollisuus olla itse aktiivinen toimija omassa oppimisessaan. Opettajan ohjauksessa opiskelija voi valita itselleen sopivia oppimisen tapoja ja materiaaleja. Digitaalisten ympäristöjen mahdollistama helppo käytettävyys ja tiedon jakaminen sekä vuorovaikutteisuus korostavat opettajan ohjaavaa roolia oppimisprosessissa.
Digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö, seuranta ja kehittäminen
Laitekanta
Opiskelijat toimivat lukion digitaalisissa oppimisympäristöissä kaupungin lainaamilla laitteilla. Lukioiden tavoitteena on varmistaa digitaalisten ympäristöjen sujuva käyttö ongelmatilanteissa varalaitekannalla, joka vastaa 10% oppilasmäärästä.
Opettajilla on työnantajan hankkima henkilökohtainen tietokone, joka on yhteensopiva luokan AV-ratkaisujen kanssa
Verkkoympäristö
Kuopion lukiot tarjoavat opiskelijoille langattoman verkon, jota ylläpitää palveluntuottaja.
Digitaaliset oppimisympäristöt
Käytössä olevien digitaalisten oppimisympäristöjen on tarkoitus tukea oppimisprosessia monipuolisesti. Ympäristöt antavat mahdollisuuden toteuttaa oppijalle itselleen sopivia oppimistyylejä mahdollistaen elinikäisen oppimisen taitojen omaksumisen opettajan ohjauksessa. Digitaalisten oppimisympäristöjen toimintaa seurataan ja kehitetään opettajilta ja opiskelijoilta saatujen palautteiden perusteella. Kehittäminen voi kohdistua ympäristön valintaprosessiin, ympäristön ominaisuuksiin ja koulutustarpeiden täyttämiseen.
Digitaalisten oppimisympäristöjen käytön tuki, seuranta ja kehittäminen
Laitteiden ja ympäristöjen toiminta pitää olla varmaa, jotta pedagogiikkaa voidaan rakentaa niiden varaan. Ympäristöjen tuki, seuranta ja kehitystyö pitää tapahtua rakentavassa yhteistyössä koulupuolen, tietohallinnon ja palveluntuottajan kanssa. Roolien määrittelyn kautta vältetään sekä päällekkäisyydet että aukot kehitys- ja tukitoimissa.
Opiskelijan elinikäisen oppimisen taitojen kehittäminen
Opiskelijoiden riittävä taitotaso hyödyntää lukioiden digitaalisia oppimisympäristöjä ja digitaalisia kokeita varmistetaan heti lukion alussa suoritettavalla OP5 –opintojaksolla. Lukio-opintojen aikana opiskelijan tietoja ja taitoja kehitetään ohjaavan arvioinnin avulla. Digitaaliset oppimisympäristöt tukevat opettajan työtä oppijan monipuolisessa arvioinnissa ja ohjauksen tarpeen määrittelyssä. Pedagogisesti mielekkäällä tavalla digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen opiskelija löytää itselle sopivia oppimisen tapoja ja keinoja arvioida oppimaansa myös lukion jälkeen.
Opettajien osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Digitaalisten oppimis- ja koeympäristöjen pedagogisesti mielekäs käyttö vaatii monipuolista osaamista. Tämän osaamisen jakaminen on olennainen osa opettajan työn kehittämistä. Uusien ja päivittyvien digitaalisten oppimisympäristöjen jalkauttaminen kentälle on oltava suunnitelmallista. Jalkauttamista tukee oikein suunnatut koulutukset. Koulutusten lähtökohtana on oltava ympäristöjen ja ominaisuuksien pedagogiaa tukeva käyttö. Digitaalisten ympäristöjen käyttöä oppimisessa arvioidaan palautteiden, kyselyjen ja organisaation ulkopuolelta saatujen vinkkien kautta. Arvioinnin kautta saatujen tulosten avulla suunnitellaan koulutuksia näiden ympäristöjen käytön parantamiseksi oppimisprosessin tukena. Koulutuksia toteutetaan saavuttavuuden tehostamiseksi eri muotoisina
- Lukioiden yhteiset koulutukset
- Lukiokohtaiset koulutukset
- Aineryhmäkohtaiset koulutukset
- Vertaistuki
- Pedagoginen valmennus
- Teknisen lähituen kautta
Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittyminen ja uudet käytänteet tuovat haasteen opettajan työn muutosten hallinnalle. Oman pedagogisen osaamisen kehittäminen muutosten mukana tarvitsee ohjausta. Ohjauksen pitää tukea opettajan toimimista omassa toimintaympäristössä. Tämän vuoksi digitaalisten ympäristöjen pedagoginen tuki pitää olla säännöllisesti saatavilla lukioissa.