Tehtäväkohtainen palkka
Jokaiselle opettajaryhmälle on määritelty peruspalkka. Peruspalkat ilmoitetaan palkkataulukossa hinnoittelutunnuksittain. Eri hinnoittelutunnukset muodostuvat tutkinnon, kelpoisuuden ja tehtävänimikkeen perusteella.
Opettajan tehtäväkohtaista palkkaa päätettäessä on otettava huomioon tehtävien vaativuus. Tehtäväkohtainen palkka on osa varsinaista palkkaa. Tehtäväkohtaista palkkaa voi alentaa vain, jos tehtävien vaativuus laskee oleellisesti.
Työn vaativuuden huomioiminen palkassa (TVA)
Työn vaativuuden huomioiminen palkassa edellyttää paikallista työn vaativuuden arviointijärjestelmää.
Opettajaryhmäkohtaisen perustehtävän lisäksi määritellään vaativuutta lisäävät tekijät, joiden perusteella TVA-lisää maksetaan. Näistä muodostuu opettajan tehtäväkohtainen peruspalkka.
Kuopiossa on sovittu toistaiseksi voimassa olevat TVA-kriteerit ja lisät, joita sovelletaan kaupunkikohtaisesti perusopetuksessa ja lukiossa. Kouluilla määritellään lukuvuosittain yhteistoiminnallisesti koulukohtaiset TVA-kriteerit ja lisät.
Rehtoreilla niin perusopetuksessa kuin lukiossa on oma TVA-järjestelmänsä.
Koulukohtaisesti sovellettavat TVA-kriteerit
Koulun opettajat arvioivat yhdessä TVA-lisien kohdentamista lukuvuosittain yhteistoiminnallisen prosessin avulla. Prosessin päätteeksi koulun rehtori tekee esitykset TVA-lisien kohdentamisesta eri tehtäviin. Toimivaltainen viranhaltija päättää lisien myöntämisestä käytyään läpi rehtoreiden esitykset pääluottamusmiehen kanssa.
Koulukohtaisia TVA-lisiä jaettaessa sovelletaan kahta pääkriteeriä:
- 1. Erityisen vaativa ja lisäosaamista edellyttävä opetusryhmä/valvontaluokka/ryhmänohjaus-ryhmä
- 2. Vastuu- ja projektitehtävät koulussa/lukiossa (jos ei muuten korvata)
Lukuvuoden 1.8.2023 – 31.7.2024 koulukohtaisten järjestelyerien jakamisessa sovellettavat kriteerit ja soveltamisohjeet:
1. Erityisen vaativa ja/tai lisäosaamista edellyttävä opetusryhmä/valvontaluokka/
ryhmänohjausryhmä
Esimerkkejä:
– Diagnosoidut, erityisjärjestelyjä ja/tai -opetusta/hoitoa vaativat oppilaat yleisopetuksen
ryhmässä
– Etukäteen arvioitavissa oleva eri syistä poikkeuksellisen vaativa
opetusryhmä/valvontaluokka/ryhmänohjausryhmä
– Useiden eri opetussuunnitelmien toteuttaminen opetusryhmässä
– Opetuksen ja vuorovaikutuksen vaativuutta lisäävät oppilaat opetusryhmässä, esimerkiksi
vieraskieliset, eri kulttuuritaustaiset oppilaat opetusryhmässä (lukiossa myös vaihtoopiskelijat)
– Vieraalla kielellä opettaminen
– Yhdysluokkaopetus kun opetettavia luokka-asteita enemmän kuin kaksi
– Opettaminen sekä ala- että yläkoulussa (opetusvelvollisuuserojen korvaaminen)
– 3. luokalle siirtyminen, 7. luokalle siirtyminen ja lukion aloittaminen
2. Vastuu-, kehittämis- ja projektitehtävät koulussa (jos ei muuten korvata)
Esimerkkejä:
– Suunnittelu-, johto- tai kehittämisryhmän jäsenyys
– Oppilashuoltoryhmän jäsenyys (ei koske erityisopettajaa)
– Perehdyttämisvastuu
– Oppilaiden osallisuuden kehittäminen
– Sovittelutiimi
– Koulun pedagoginen kehittäminen
– Erilaisten tehtäväalueiden vastuutehtävät
– Pitkäkestoiset (väh.1 lv) projektit/hankkeet
– Koulutyöajan ulkopuolinen säännöllinen kilpailu- tai muu vastaava toiminta
Koulu/lukiokohtainen opetustyön vaativuuden arviointi käytännössä (soveltamisohjeet):
– Arvioidaan aina tehtävän vaativuutta ja vaativuuseroja
– Ei arvioida henkilökohtaista työsuoritusta, osaamista ja työtaitoja
– Arvioinnissa sovelletaan sovittuja tva-kriteerejä (2 kpl) koulukohtaisesti
– Arvioinnissa huomioidaan kaikkien opettajien työtehtävät
– Koulukohtaisesti päätettävää tva-lisää voidaan maksaa päätoimisille (väh. 16/h/vko), vakinaisille, määräaikaisille ja sijaisille edellyttäen, että työsuhde kestää koko koulutyövuoden
– Tva-lisän suuruus voi olla 50€ – 300€/kk/tehtävä, koulukohtainen tva-lisä voi olla
maksimissaan yhteensä 300 €/kk/opettaja. Poikkeustapauksissa (esim. pienillä kouluilla) tva-lisän suuruus voi olla alle 50 €.
– Tva-lisää maksetaan niin kauan kuin vaativuustekijä on olemassa, kuitenkin enintään 31.7.2024 saakka, jonka jälkeen tehtävät arvioidaan uudelleen
– Jos vaativuustekijä poistuu kesken lukuvuoden, jaetaan vapautuva lisä uudelleen
– Toistaiseksi päätettyä (koulunsa aloittavan oppilaan opetus, apulaisrehtori) tva-lisää maksetaan päivä/kk-palkkaa saavalle sijaiselle lisää edellyttävässä tehtävässä (yli viiden päivän sijaisuus)
– Tva-lisää ei voi saada samasta tehtävästä, joka korvataan OVTES osio B 19 §:n mukaan
– Koulukohtaista tva-määrärahaa ei voi käyttää sellaisiin erityistehtäväkorvauksiin, jotka on virkaehtosopimuksen mukaan maksettava opettajan ylituntipalkkioperusteella (OVTES osio B liite 1 11-22 §)
– Tehtäväkohtaisten palkkojen (tva-lisät) järjestelyerää on käytössä parhaillaan ja sen on oltava käytössä jatkossakin – toisin sanoen, jos joltain lisän maksu lakkaa, on sama raha maksettava jollekin toiselle.
Koulukohtaisten TVA-lisien päätösprosessi
- Koko TVA-järjestelmä ja erityisesti koulukohtaisesti sovellettavat arviointikriteerit käydään läpi kaikkien opettajien kanssa (opettajakokous, palaverit).
- Koulukohtaisessa arvioinnissa haetaan mahdollisimman objektiivisesti eri opettajatehtävien vaativuuseroja sovellettavien kriteerien pohjalta (tehtävien avaaminen keskusteluissa).
- Rehtori tekee yhteenvedon TVA-keskusteluista ja esittelee sen opettajakunnalle.
- Rehtori tekee esitykset tehtävistä, joista tva -lisää maksetaan. (tehtävä / henkilö + lisän suuruus + perustelut, joista selviää vaativuustekijä).
- Esitykset viedään Primus-järjestelmään.
- Tehtävät, joista TVA-lisää maksetaan, tulee saattaa perusteluineen koko opettajakunnan tietoon.
- Koulukohtainen TVA-rahan käyttö raportoidaan järjestelmän toteutumisen arvioimista ja kehittämistä varten.
- Kootaan myös kehittämisehdotuksia.
Henkilökohtainen lisä (TSA)
TSA-järjestelmä on otettu käyttöön Kuopiossa 1.8.2019. Keväällä 2023 TSA-pottiin lisättiin jälleen rahaa paikallisesta järjestelyerästä, TSA-keskusteluja käytiin kouluilla elokuun loppuun mennessä, ja 2.10.2023 tehtiin päätökset uusista TSA-lisän saajista. Uudet ja osittain korotetut TSA-lisät tulevat maksuun takautuvasti 1.8.2023 alkaen.
TSA-lisää saa tällä hetkellä noin 30% opettajista. Kaikkien perusopetuksen opettajien saama TSA-lisä on nyt sama, samoin kaikki lukion opettajat saavat samansuuruista TSA-lisää.
Rehtoreilla on oma TSA-järjestelmä.
TSA-järjestelmän tavoitteet
- Työsuorituksen arviointiprosessin tavoitteet perustuvat koulun, opettajan ja rehtorin tehtäviin ja niiden mahdollisimman hyvään toteuttamiseen.
- TSA-järjestelmä kannustaa rakentavasti työsuorituksen jatkuvaan kehittämiseen valittujen arviointikriteerien suunnassa (arvioitavat).
- TSA-järjestelmä tuo esille tietoa opettajien ja rehtoreiden työstä, osaamisesta sekä koulutyöyhteisöjen toiminnasta (arvioijat).
- TSA-järjestelmä antaa tietoa koulutusorganisaation tilasta, kehittämis- ja osaamistarpeista sekä kehittämisen painopisteistä (arvioijat, johto, päättäjät).
Vuosisidonnainen lisä
Vuosisidonnainen lisäperustuu työkokemukseen. Oikeus vuosisidonnaiseen lisään alkaa palvelusajan täyttymistä seuraavan kalenterikuukauden alusta. Huom! vuosisidonnainen lisä on haettava kirjallisesti viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun oikeus lisään on syntynyt ja sitä maksetaan takautuvasti vuoden ajalta.
Lisään oikeuttavaan palvelusaikaan luetaan kaikki päätoimiseksi katsottava palvelu seuraavin ehdoin:
- Vähintään 30 kalenteripäivän tai täyden kuukauden työ
- Vähintään 18 vuoden ikä
- Opetusalan työ
- Yrittäjän työ, josta olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä yhteensä enintään viisi vuotta
- Muu työ, josta on olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä (työnantajan harkinnan mukaan)
- Työnantajan tulee käyttää harkintavaltaansa ennalta päätetyn ja yhtenäisen linjan mukaisesti
- Pääluottamusmiehellä tulee olla tieto noudatettavista kriteereistä
Opetushenkilöstön vuosisidonnaiseen lisään oikeuttava aika ja sen laskenta määräytyvät OVTES osion A 12–18 §:n mukaan. Siihen oikeuttavat vuodet ja prosentit ks. taulukko Vuosisidonnaisen lisän vuodet ja korotusprosentit.
Vuosisidonnainen lisä on haettava kahden vuoden kuluessa, kun oikeus lisään on syntynyt ja maksetaan siitä hetkestä, kun oikeus on syntynyt, mutta 17§ 2 mom. mukaan:” Oikeus vuosisidonnaiseen lisään alkaa sen jälkeisen kuukauden ensimmäisestä päivästä lukien, jona vuosisidonnaiseen lisään oikeuttava palvelusaika on täyttynyt.” Eli kun kahden vuoden aikana hakee (lisän täyttymisen jälkeen), lisän saa siitä, kun aika on täyttynyt eli voi saada kaksikin vuotta takautuvasti tässä tapauksessa.
Jos hakemus esitetään myöhemmin, maksetaan vuosi takautuvasti anomishetkestä (tässäkin täysin kuukausin).
Ylituntipalkkio
Ylituntipalkkio lasketaan viran tehtäväkohtaisen palkan ja opetusvelvollisuuden perusteella. TVA-lisä vaikuttaa ylituntipalkkion suuruuteen. Ylituntipalkkioon eivät vaikuta vuosisidonnainen tai henkilökohtainen lisä eivätkä muut liitteissä erikseen mainitut palkkatekijät. Opettajan ylituntipalkkion suuruus kuukaudessa eli vuosiviikkoylituntipalkkio lasketaan kertomalla tehtäväkohtainen palkka luvulla 0,83. Tulo jaetaan huojentamattomalla opetusvelvollisuudella.
Koulu- ja kuntakohtainen lisätehtävä
Koulu- tai oppilaitoskohtaisen opetuksen kehittämiseen, suunnitteluun tai hallintoon liittyvästä erikseen määrätystä tehtävästä maksetaan opettajalle korvaus, jonka työnantaja vahvistaa OVTESin palkkaliitteestä. Peruskoulussa koulukohtainen rahamäärä määräytyy palkkaperusteryhmien lukumäärän mukaan, lukiossa opiskelijamäärän mukaan.
Peruskoulun ja lukion koulu- ja oppilaitoskohtainen lisätehtäväkorvaus ei ole harkinnanvarainen palkkatekijä. Koulun palkkaperusteryhmien mukainen euromäärä tulee käyttää kokonaisuudessaan. Peruskoulun kuntakohtaisen ja aikuislukion lisätehtäväkorvauksen maksaminen sen sijaan on harkinnanvaraista.
Kuopiossa on paikallisesti sovittu lisärahasta koulu- ja kuntakohtaisiin lisätehtäviin painottuen pieniin yksiköihin.
Koulu/oppilaitos- ja kuntakohtaista lisätehtäväkorvausta voi käyttää myös mentorointiin / tutorointiin.
Opettajalle määrätty lisätyö
Jos opettajalle MÄÄRÄTTY projekti-, suunnittelu- tai kehittämistyö, jonka tekemiseen yhteissuunnittelutyön, koulukohtaisen lisätehtävän ja opettajatyöpäivien tuoma resurssi ei riitä, tulee työ korvata muulla tavoin. Ennen kuin työnantaja määrää opettajalle lisätyön, opettajan ja työnantajan täytyy yhdessä arvioida työhön tarvittava tuntimäärä ja sen aikana tehtävän työn laatu, määrä ja painopisteet. – Esimerkkeinä kuntakohtainen opetussuunnitelmatyö ja koulun muuttotyö.
Kertapalkkio
Opettajalle voidaan maksaa kertapalkkio, jos kunnan tai kuntayhtymän asianomainen viranomainen harkitsee sen suorittamisen perustelluksi. Kertapalkkiota voidaan käyttää esimerkiksi silloin, kun työnantaja haluaa palkita yksilöä tai ryhmää. Esimies esittää henkilöä tai ryhmää kertapalkkion saajaksi.
Työajan vaihtaminen
Opetustyötä voidaan sopia lukuvuoden aikana vaihdettavaksi enintään 76 tuntia kehittämistyöhön / mentorointi -ja / tai tutortyöhön (1.8.2022 alkaen).
Määräys mahdollistaa opettajan ja rehtorin sopimaan opetustuntien vaihtamisen kehittämistyöhön. Opetustunteja voidaan lukuvuoden aikana vaihtaa enintään 76 tuntia. Vaihtamiseen sovelletaan kerrointa 1,5 jolloin 76 opetustuntia vastaa 114 kehittämis- tai mentorointi/tutorointityöajan tuntia. Opettaja ja rehtori sopivat millaisiin tehtäviin tämä työaika käytetään. Työaikaa voidaan sopia käytettäväksi myös esimerkiksi opettajan osaamisen kehittämiseen tai työhyvinvointia tukevaan toimintaan.
Työajan vaihtamisesta on monenlaisia toteuttamistapoja, joista sovitaan paikallisesti. Huomioitavaa on, että opetus ei saa tämän takia vaarantua, ja siksi opettajalle on syytä palkata sijainen niille opetustunneille, jotka opettaja vaihtaa kehittämistyöhön.