Opettajan palkan muodostuminen

Mistä palkka maksetaan?

Tehtäväkohtainen palkka

Jo­kai­sel­le opet­ta­ja­ryh­mäl­le on mää­ri­tel­ty pe­rus­palk­ka. Pe­rus­pal­kat il­moi­te­taan palk­ka­tau­lu­kos­sa hin­noit­te­lu­tun­nuk­sit­tain. Eri hin­noit­te­lu­tun­nuk­set muo­dos­tu­vat tut­kin­non, kel­poi­suu­den ja teh­tä­vä­ni­mik­keen pe­rus­teel­la.

Opet­ta­jan teh­tä­vä­koh­tais­ta palk­kaa pää­tet­tä­es­sä on otet­ta­va huo­mi­oon teh­tä­vien vaa­ti­vuus. Teh­tä­vä­koh­tai­nen palk­ka on osa var­si­nais­ta palk­kaa. Teh­tä­vä­koh­tais­ta palk­kaa voi alen­taa vain, jos teh­tä­vien vaa­ti­vuus las­kee oleel­li­ses­ti.

Työn vaativuuden huomioiminen palkassa (TVA)

Työn vaa­ti­vuu­den huo­mi­oi­mi­nen pal­kas­sa edel­lyt­tää pai­kal­lis­ta työn vaa­ti­vuu­den ar­vi­oin­ti­jär­jes­tel­mää.

Opet­ta­ja­ryh­mä­koh­tai­sen pe­rus­teh­tä­vän li­säk­si mää­ri­tel­lään vaa­ti­vuut­ta li­sää­vät te­ki­jät, joi­den pe­rus­teel­la TVA-li­sää mak­se­taan. Näis­tä muo­dos­tuu  opet­ta­jan teh­tä­vä­koh­tai­nen pe­rus­palk­ka.

Kuo­pi­os­sa on so­vit­tu tois­tai­sek­si voi­mas­sa ole­vat TVA-kri­tee­rit ja li­sät, joi­ta so­vel­le­taan kau­pun­ki­koh­tai­ses­ti pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa ja lu­ki­os­sa. Kou­luil­la mää­ri­tel­lään luku­vuo­sit­tain yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti kou­lu­koh­tai­set TVA-kri­tee­rit ja li­sät.

Reh­to­reil­la niin pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa kuin lu­ki­os­sa on oma TVA-jär­jes­tel­män­sä.

Koulukohtaisesti sovellettavat TVA-kriteerit

Kou­lun opet­ta­jat ar­vi­oi­vat yh­des­sä TVA-li­sien koh­den­ta­mis­ta luku­vuo­sit­tain yh­teis­toi­min­nal­li­sen pro­ses­sin avul­la. Pro­ses­sin päät­teek­si kou­lun reh­to­ri te­kee esi­tyk­set TVA-li­sien koh­den­ta­mi­ses­ta eri teh­tä­viin. Toi­mi­val­tai­nen vi­ran­hal­ti­ja päät­tää li­sien myön­tä­mi­ses­tä käy­ty­ään läpi reh­to­rei­den esi­tyk­set pää­luot­ta­mus­mie­hen kans­sa.

Kou­lu­koh­tai­sia TVA-li­siä ja­et­ta­es­sa so­vel­le­taan kah­ta pää­kri­tee­riä:

Lukuvuoden 1.8.2023 – 31.7.2024 koulukohtaisten järjestelyerien jakamisessa sovellettavat kriteerit ja soveltamisohjeet:
1. Erityisen vaativa ja/tai lisäosaamista edellyttävä opetusryhmä/valvontaluokka/
ryhmänohjausryhmä

Esi­merk­ke­jä:
– Di­ag­no­soi­dut, eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä ja/tai -ope­tus­ta/hoi­toa vaa­ti­vat op­pi­laat yleis­o­pe­tuk­sen
ryh­mäs­sä
– Etu­kä­teen ar­vi­oi­ta­vis­sa ole­va eri syis­tä poik­keuk­sel­li­sen vaa­ti­va
ope­tus­ryh­mä/val­von­ta­luok­ka/ryh­män­oh­jaus­ryh­mä
– Usei­den eri ope­tus­suun­ni­tel­mien to­teut­ta­mi­nen ope­tus­ryh­mäs­sä
– Ope­tuk­sen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­sen vaa­ti­vuut­ta li­sää­vät op­pi­laat ope­tus­ryh­mäs­sä, esi­mer­kik­si
vie­ras­kie­li­set, eri kult­tuu­ri­taus­tai­set op­pi­laat ope­tus­ryh­mäs­sä (lu­ki­os­sa myös vaih­too­pis­ke­li­jat)
– Vie­raal­la kie­lel­lä opet­ta­mi­nen
– Yh­dys­luok­ka­o­pe­tus kun ope­tet­ta­via luok­ka-as­tei­ta enem­män kuin kak­si
– Opet­ta­mi­nen sekä ala- että ylä­kou­lus­sa (ope­tus­vel­vol­li­suus­e­ro­jen kor­vaa­mi­nen)
– 3. luo­kal­le siir­ty­mi­nen, 7. luo­kal­le siir­ty­mi­nen ja lu­ki­on aloit­ta­mi­nen

2. Vastuu-, kehittämis- ja projektitehtävät koulussa (jos ei muuten korvata)

Esi­merk­ke­jä:
– Suun­nit­te­lu-, joh­to- tai ke­hit­tä­mis­ryh­män jä­se­nyys
– Op­pi­las­huol­to­ryh­män jä­se­nyys (ei kos­ke eri­tyis­o­pet­ta­jaa)
– Pe­reh­dyt­tä­mis­vas­tuu
– Op­pi­lai­den osal­li­suu­den ke­hit­tä­mi­nen
– So­vit­te­lu­tii­mi
– Kou­lun pe­da­go­gi­nen ke­hit­tä­mi­nen
– Eri­lais­ten teh­tä­vä­a­lu­ei­den vas­tuu­teh­tä­vät
– Pit­kä­kes­toi­set (väh.1 lv) pro­jek­tit/hank­keet
– Kou­lu­työ­ajan ulko­puo­li­nen sään­nöl­li­nen kil­pai­lu- tai muu vas­taa­va toi­min­ta

Koulu/lukiokohtainen opetustyön vaativuuden arviointi käytännössä (soveltamisohjeet):

– Ar­vi­oi­daan aina teh­tä­vän vaa­ti­vuut­ta ja vaa­ti­vuus­e­ro­ja
– Ei ar­vi­oi­da hen­ki­lö­koh­tais­ta työ­suo­ri­tus­ta, osaa­mis­ta ja työ­tai­to­ja
– Ar­vi­oin­nis­sa so­vel­le­taan so­vit­tu­ja tva-kri­tee­re­jä (2 kpl) kou­lu­koh­tai­ses­ti
– Ar­vi­oin­nis­sa huo­mi­oi­daan kaik­kien opet­ta­jien työ­teh­tä­vät
– Kou­lu­koh­tai­ses­ti pää­tet­tä­vää tva-li­sää voi­daan mak­saa pää­toi­mi­sil­le (väh. 16/h/vko), va­ki­nai­sil­le, mää­rä­ai­kai­sil­le ja si­jai­sil­le edel­lyt­tä­en, että työ­suh­de kes­tää koko kou­lu­työ­vuo­den
– Tva-li­sän suu­ruus voi olla 50€ – 300€/kk/teh­tä­vä, kou­lu­koh­tai­nen tva-lisä voi olla
mak­si­mis­saan yh­teen­sä 300 €/kk/opet­ta­ja. Poik­keus­ta­pauk­sis­sa (esim. pie­nil­lä kou­luil­la) tva-li­sän suu­ruus voi olla alle 50 €.
– Tva-li­sää mak­se­taan niin kau­an kuin vaa­ti­vuus­te­ki­jä on ole­mas­sa, kui­ten­kin enin­tään 31.7.2024 saak­ka, jon­ka jäl­keen teh­tä­vät ar­vi­oi­daan uu­del­leen
– Jos vaa­ti­vuus­te­ki­jä pois­tuu kes­ken luku­vuo­den, ja­e­taan va­pau­tu­va lisä uu­del­leen
– Tois­tai­sek­si pää­tet­tyä (kou­lun­sa aloit­ta­van op­pi­laan ope­tus, apu­lais­reh­to­ri) tva-li­sää mak­se­taan päi­vä/kk-palk­kaa saa­val­le si­jai­sel­le li­sää edel­lyt­tä­väs­sä teh­tä­väs­sä (yli vii­den päi­vän si­jai­suus)
– Tva-li­sää ei voi saa­da sa­mas­ta teh­tä­väs­tä, joka kor­va­taan OV­TES osio B 19 §:n mu­kaan
Kou­lu­koh­tais­ta tva-mää­rä­ra­haa ei voi käyt­tää sel­lai­siin eri­tyis­teh­tä­vä­kor­vauk­siin, jot­ka on vir­ka­ehto­so­pi­muk­sen mu­kaan mak­set­ta­va opet­ta­jan yli­tun­ti­palk­ki­o­pe­rus­teel­la (OV­TES osio B lii­te 1 11-22 §)
– Teh­tä­vä­koh­tais­ten palk­ko­jen (tva-li­sät) jär­jes­te­ly­erää on käy­tös­sä par­hail­laan ja sen on ol­ta­va käy­tös­sä jat­kos­sa­kin – toi­sin sa­no­en, jos jol­tain li­sän mak­su lak­kaa, on sama raha mak­set­ta­va jol­le­kin toi­sel­le.

Koulukohtaisten TVA-lisien päätösprosessi

TVA-jär­jes­tel­mä.

Henkilökohtainen lisä (TSA)

TSA-jär­jes­tel­mä on otet­tu käyt­töön Kuo­pi­os­sa 1.8.2019. Ke­vääl­lä 2023 TSA-pot­tiin li­sät­tiin jäl­leen ra­haa pai­kal­li­ses­ta jär­jes­te­ly­e­räs­tä, TSA-kes­kus­te­lu­ja käy­tiin kou­luil­la elo­kuun lop­puun men­nes­sä, ja 2.10.2023 teh­tiin pää­tök­set uu­sis­ta TSA-li­sän saa­jis­ta. Uu­det ja osit­tain ko­ro­te­tut TSA-li­sät tu­le­vat mak­suun ta­kau­tu­vas­ti 1.8.2023 al­ka­en.

TSA-li­sää saa täl­lä het­kel­lä noin 30% opet­ta­jis­ta. Kaik­kien pe­rus­o­pe­tuk­sen opet­ta­jien saa­ma TSA-lisä on nyt sama, sa­moin kaik­ki lu­ki­on opet­ta­jat saa­vat sa­man­suu­ruis­ta TSA-li­sää.

Reh­to­reil­la on oma TSA-jär­jes­tel­mä.

TSA-järjestelmän tavoitteet

TSA-jär­jes­tel­mä.

TSA-pro­ses­si.

Vuosisidonnainen lisä

Vuo­si­si­don­nai­nen li­sä­pe­rus­tuu työ­ko­ke­muk­seen. Oi­keus vuo­si­si­don­nai­seen li­sään al­kaa pal­ve­lus­ajan täyt­ty­mis­tä seu­raa­van ka­len­te­ri­kuu­kau­den alus­ta. Huom! vuo­si­si­don­nai­nen lisä on ha­et­ta­va kir­jal­li­ses­ti vii­meis­tään kah­den vuo­den ku­lu­es­sa sii­tä, kun oi­keus li­sään on syn­ty­nyt ja sitä mak­se­taan ta­kau­tu­vas­ti vuo­den ajal­ta.

Li­sään oi­keut­ta­vaan pal­ve­lus­ai­kaan lu­e­taan kaik­ki pää­toi­mi­sek­si kat­sot­ta­va pal­ve­lu seu­raa­vin eh­doin:

Ope­tus­hen­ki­lös­tön vuo­si­si­don­nai­seen li­sään oi­keut­ta­va aika ja sen las­ken­ta mää­räy­ty­vät OV­TES osi­on A 12–18 §:n mu­kaan. Sii­hen oi­keut­ta­vat vuo­det ja pro­sen­tit ks. tau­luk­ko Vuo­si­si­don­nai­sen li­sän vuo­det ja ko­ro­tus­pro­sen­tit.

Vuo­si­si­don­nai­nen lisä on ha­et­ta­va kah­den vuo­den ku­lu­es­sa, kun oi­keus li­sään on syn­ty­nyt ja mak­se­taan sii­tä het­kes­tä, kun oi­keus on syn­ty­nyt, mut­ta 17§ 2 mom. mu­kaan:” Oi­keus vuo­si­si­don­nai­seen li­sään al­kaa sen jäl­kei­sen kuu­kau­den en­sim­mäi­ses­tä päi­väs­tä lu­kien, jona vuo­si­si­don­nai­seen li­sään oi­keut­ta­va pal­ve­lus­aika on täyt­ty­nyt.” Eli kun kah­den vuo­den ai­ka­na ha­kee (li­sän täyt­ty­mi­sen jäl­keen), li­sän saa sii­tä, kun aika on täyt­ty­nyt eli voi saa­da kak­si­kin vuot­ta ta­kau­tu­vas­ti täs­sä ta­pauk­ses­sa.

Jos ha­ke­mus esi­te­tään myö­hem­min, mak­se­taan vuo­si ta­kau­tu­vas­ti ano­mis­het­kes­tä (täs­sä­kin täy­sin kuu­kau­sin).

Ylituntipalkkio

Yli­tun­ti­palk­kio las­ke­taan vi­ran teh­tä­vä­koh­tai­sen pal­kan ja ope­tus­vel­vol­li­suu­den pe­rus­teel­la. TVA-lisä vai­kut­taa yli­tun­ti­palk­ki­on suu­ruu­teen. Yli­tun­ti­palk­ki­oon ei­vät vai­ku­ta vuo­si­si­don­nai­nen tai hen­ki­lö­koh­tai­nen lisä ei­vät­kä muut liit­teis­sä erik­seen mai­ni­tut palk­ka­te­ki­jät. Opet­ta­jan yli­tun­ti­palk­ki­on suu­ruus kuu­kau­des­sa eli vuo­si­viik­ko­yli­tun­ti­palk­kio las­ke­taan ker­to­mal­la teh­tä­vä­koh­tai­nen palk­ka lu­vul­la 0,83. Tulo ja­e­taan huo­jen­ta­mat­to­mal­la ope­tus­vel­vol­li­suu­del­la.

Koulu- ja kuntakohtainen lisätehtävä

Kou­lu- tai oppi­lai­tos­koh­tai­sen ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen, suun­nit­te­luun tai hal­lin­toon liit­ty­väs­tä erik­seen mää­rä­tys­tä teh­tä­väs­tä mak­se­taan opet­ta­jal­le kor­vaus, jon­ka työn­an­ta­ja vah­vis­taa OV­TE­Sin palk­ka­liit­tees­tä. Pe­rus­kou­lus­sa kou­lu­koh­tai­nen raha­mää­rä mää­räy­tyy palk­ka­pe­rus­te­ryh­mien luku­mää­rän mu­kaan, lu­ki­os­sa opis­ke­li­ja­mää­rän mu­kaan.

Pe­rus­kou­lun ja lu­ki­on kou­lu- ja oppi­lai­tos­koh­tai­nen lisä­teh­tä­vä­kor­vaus ei ole har­kin­nan­va­rai­nen palk­ka­te­ki­jä. Kou­lun palk­ka­pe­rus­te­ryh­mien mu­kai­nen euro­mää­rä tu­lee käyt­tää ko­ko­nai­suu­des­saan. Pe­rus­kou­lun kun­ta­koh­tai­sen ja ai­kuis­lu­ki­on lisä­teh­tä­vä­kor­vauk­sen mak­sa­mi­nen sen si­jaan on har­kin­nan­va­rais­ta.

Kuo­pi­os­sa on pai­kal­li­ses­ti so­vit­tu lisä­ra­has­ta kou­lu- ja kun­ta­koh­tai­siin lisä­teh­tä­viin pai­not­tu­en pie­niin yk­si­köi­hin.

Kou­lu/oppi­lai­tos- ja kun­ta­koh­tais­ta lisä­teh­tä­vä­kor­vaus­ta voi käyt­tää myös men­to­roin­tiin / tu­to­roin­tiin.

Opettajalle määrätty lisätyö

Jos opet­ta­jal­le MÄÄ­RÄT­TY pro­jek­ti-, suun­nit­te­lu- tai ke­hit­tä­mis­työ, jon­ka te­ke­mi­seen yh­teis­suun­nit­te­lu­työn, kou­lu­koh­tai­sen lisä­teh­tä­vän ja opet­ta­ja­työ­päi­vien tuo­ma re­surs­si ei rii­tä, tu­lee työ kor­va­ta muul­la ta­voin. En­nen kuin työn­an­ta­ja mää­rää opet­ta­jal­le lisä­työn, opet­ta­jan ja työn­an­ta­jan täy­tyy yh­des­sä ar­vi­oi­da työ­hön tar­vit­ta­va tun­ti­mää­rä ja sen ai­ka­na teh­tä­vän työn laa­tu, mää­rä ja pai­no­pis­teet. – Esi­merk­kei­nä kun­ta­koh­tai­nen ope­tus­suun­ni­tel­ma­työ ja kou­lun muut­to­työ.

Kertapalkkio

Opet­ta­jal­le voi­daan mak­saa ker­ta­palk­kio, jos kun­nan tai kun­ta­yh­ty­män asi­an­o­mai­nen vi­ran­o­mai­nen har­kit­see sen suo­rit­ta­mi­sen pe­rus­tel­luk­si. Ker­ta­palk­ki­o­ta voi­daan käyt­tää esi­mer­kik­si sil­loin, kun työn­an­ta­ja ha­lu­aa pal­ki­ta yk­si­löä tai ryh­mää. Esi­mies esit­tää hen­ki­löä tai ryh­mää ker­ta­palk­ki­on saa­jak­si.

Työajan vaihtaminen

Ope­tus­työ­tä voi­daan so­pia luku­vuo­den ai­ka­na vaih­det­ta­vak­si enin­tään 76 tun­tia ke­hit­tä­mis­työ­hön / men­to­roin­ti -ja / tai tu­tor­työ­hön (1.8.2022 al­ka­en).

Mää­räys mah­dol­lis­taa opet­ta­jan ja reh­to­rin so­pi­maan ope­tus­tun­tien vaih­ta­mi­sen ke­hit­tä­mis­työ­hön. Ope­tus­tun­te­ja voi­daan luku­vuo­den ai­ka­na vaih­taa enin­tään 76 tun­tia. Vaih­ta­mi­seen so­vel­le­taan ker­roin­ta 1,5 jol­loin 76 ope­tus­tun­tia vas­taa 114 ke­hit­tä­mis- tai men­to­roin­ti/tu­to­roin­ti­työ­ajan tun­tia. Opet­ta­ja ja reh­to­ri so­pi­vat mil­lai­siin teh­tä­viin tämä työ­aika käy­te­tään. Työ­ai­kaa voi­daan so­pia käy­tet­tä­väk­si myös esi­mer­kik­si opet­ta­jan osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen tai työ­hy­vin­voin­tia tu­ke­vaan toi­min­taan.

Työ­ajan vaih­ta­mi­ses­ta on mo­nen­lai­sia to­teut­ta­mis­ta­po­ja, jois­ta so­vi­taan pai­kal­li­ses­ti. Huo­mi­oi­ta­vaa on, että ope­tus ei saa tä­män ta­kia vaa­ran­tua, ja sik­si opet­ta­jal­le on syy­tä pal­ka­ta si­jai­nen niil­le ope­tus­tun­neil­le, jot­ka opet­ta­ja vaih­taa ke­hit­tä­mis­työ­hön.

Kuopion kannustavan palkkauksen järjestelmä
OPET­TA­JAN JA REH­TO­RIN TIE­TO­PA­KET­TI2023 - 202414.8.2019