9.2 Työn hakeminen

Mistä hakea töitä?

Lu­ki­o­ai­ka­na työn­ha­ke­mi­nen tar­koit­taa suu­rim­mal­le osal­la ai­na­kin kesä­työn ha­ke­mis­ta. Kesä­työ­tä ha­kies­sa kan­nat­taa olla ajois­sa liik­keel­lä, mut­ta jos työ­tä ei löy­dy, niin kan­nat­taa sil­ti pi­tää sil­mät ja kor­vat avoi­mi­na vie­lä ke­säl­lä­kin. Työ­tä kan­nat­taa et­siä mah­dol­li­sim­man laa­jas­ti:

Työ­paik­koi­hin kan­nat­taa olla yh­tey­des­sä ja lä­het­tää avoi­mia ha­ke­muk­sia, vaik­ka niis­sä ei oli­si­kaan vi­ral­li­ses­ti työ­paik­kaa avoin­na. Moni saa työ­pai­kan niin sa­not­tu­na pii­lo­työ­paik­ka­na.

Työhakemus

Työ­paik­ko­jen kar­toit­ta­mi­sen jäl­keen on tär­keä pe­reh­tyä ky­sei­seen työn­an­ta­jaan ja koh­dis­taa haku aina jo­kai­seen työ­paik­kaan erik­seen. Työ­ha­ke­muk­ses­sa ku­vaat sitä, mik­si juu­ri sinä olet so­pi­va hen­ki­lö ky­sei­seen työ­paik­kaan. Työ­hake­mus­ta teh­des­sä it­sen­sä, osaa­mi­sen­sa ja vah­vuuk­sien esil­le­tuo­mi­nen on kes­keis­tä. Lu­ki­o­lai­sel­la ei vält­tä­mät­tä ole vie­lä var­si­nais­ta työ­ko­ke­mus­ta, mut­ta yleen­sä työ­e­lä­mäs­tä on ko­ke­mus­ta esi­mer­kik­si TET-har­joit­te­lu­jen kaut­ta. Omaa osaa­mis­ta voi tuo­da esil­le myös esi­mer­kik­si eri­lais­ten har­ras­tus­ten kaut­ta. Hyvä itse­tun­te­mus on eduk­si työn­ha­ke­mi­ses­sa! Itse­tun­te­mus ja elä­män­hal­lin­ta – lu­vus­sa poh­di­taan muun mu­as­sa omia vah­vuuk­sia. Näi­tä kan­nat­taa hyö­dyn­tää työn­haus­sa.

Kun­kou­lu­lop­puu –verk­ko­si­vus­tol­la on nuo­ril­le suun­na­tut työ­ha­ke­mus­mal­li­poh­jat, jois­sa on esi­merk­ki­teks­tit, kuin­ka tuo­da esil­le it­se­ään ja osaa­mis­taan ha­ke­muk­ses­sa. Toi­nen poh­jis­ta on nuo­rel­le, jol­la ei ole työ­ko­ke­mus­ta ja toi­nen on nuo­rel­le, jol­la on työ­ko­ke­mus­ta. Val­miin työ­ha­ke­muk­sen voi näyt­tää tut­ta­val­le en­nen lä­het­tä­mis­tä. Täl­löin kir­joi­tus­vir­heet tu­lee hel­pom­min huo­mi­oi­tua ja li­säk­si toi­nen voi huo­ma­ta jo­tain muo­kat­ta­vaa ha­ke­muk­ses­ta.

Ha­ke­muk­sen lait­ta­mi­sen li­säk­si voi ot­taa yh­teyt­tä työn­an­ta­jaan soit­ta­mal­la yh­teys­hen­ki­löl­le. Soit­ta­es­sa ker­ro it­ses­tä­si ja kiin­nos­tuk­ses­ta­si työ­paik­kaan. Sa­mal­la voi ky­syä työ­paik­ka­il­moi­tus­ta tar­kem­min työ­pai­kas­ta. Täl­löin jää pa­rem­min työn­an­ta­jan mie­leen.

Videohakemus

Tänä päi­vä­nä vi­de­o­ha­ke­muk­set ovat ta­val­li­sia työn­haus­sa. Jos­kus vi­de­o­hake­mus­ta käy­te­tään jopa var­si­nai­se­na työ­ha­ke­muk­se­na, mut­ta se voi olla myös esi­mer­kik­si ha­ke­muk­sen li­sä­nä tai jat­ko­ha­ke­mi­sen yh­tey­des­sä. Var­si­nai­sen työ­ha­ke­muk­sen ta­voin vi­de­o­ha­ke­muk­ses­sa tu­lee ker­toa, mik­si on so­pi­va teh­tä­vään, ku­va­ta it­se­ään ja osaa­mis­taan. Vi­de­o­ha­ke­muk­seen voi olla an­net­tu myös tar­kem­pia ky­sy­myk­siä, joi­hin sii­nä tu­lee vas­ta­ta. Sen pi­tuus voi olla myös mää­ri­tet­ty. Jos vi­de­o­ta ei ole tar­kas­ti mää­ri­tel­ty, niin sen te­ke­mi­ses­sä voi hyö­dyn­tää, vaik­ka ani­maa­ti­o­ta (esi­mer­kik­si https://www.ani­ma­ker.com/). Työ­ha­ke­mus ja vi­de­o­työ­ha­ke­mus kan­nat­taa har­joi­tel­la myös eng­lan­nin kie­lel­lä. Eri­tyi­ses­ti työ­paik­koi­hin, ku­ten pal­ve­lu­a­lal­le, voi erot­tua ha­kies­sa osoit­ta­mal­la kie­li­tai­to­aan vi­de­o­ha­ke­muk­ses­sa, mut­ta se voi myös si­säl­tyä itse ha­ke­muk­sen oh­jeis­tuk­seen.

CV (Curriculum Vitae) eli ansioluettelo

Työ­ha­ke­muk­sen liit­teek­si pyy­de­tään usein CV (Cur­ri­cu­lum Vi­tae) eli an­si­o­lu­et­te­lo. Yleen­sä CV on yh­den si­vun pi­tui­nen ja sii­hen on jär­jes­tet­ty sel­ke­äs­ti työn­ha­ki­jan olen­nai­set tie­dot: nimi, yh­teys­tie­dot, työ­ko­ke­mus, kie­li­tai­to, tie­to­tek­ni­set tai­dot, har­ras­tuk­set. CV si­säl­tää siis käy­tän­nös­sä pal­jon sa­mo­ja tie­to­ja kuin var­si­nai­nen työ­ha­ke­mus. CV si­säl­tää usein myös ha­ki­jan valo­ku­van. Kum­mas­sa­kin voi olla li­säk­si esi­mer­kik­si tie­to ajo­kor­tis­ta sekä suo­sit­te­li­joi­ta (yleen­sä en­ti­siä työn­an­ta­jia).

Kun­kou­lu­lop­puu – verk­ko­si­vus­tol­la on mal­li­poh­jat myös CV:n te­ke­mi­seen ha­ki­jal­le, jol­la ei ole työ­ko­ke­mus­ta ja ha­ki­jal­le, jol­la on työ­ko­ke­mus­ta. CV:n te­ke­mi­ses­sä voi hyö­dyn­tää myös val­mii­ta CV-poh­jia, jois­sa voi olla esi­mer­kik­si ku­vi­oin­tia ja vä­re­jä. Näis­sä vi­su­aa­li­sen CV:n poh­jis­sa tie­dot on ja­o­tel­tu eri ta­voin.  Vi­su­aa­li­sen CV:n tai vi­deo-CV:n käyt­tä­mi­nen on eräs tapa erot­tua ha­ki­joi­den jou­kos­ta.

Vi­su­aa­li­nen CV on yksi tapa erot­te­lu ha­ki­joi­den jou­kos­ta. Vi­su­aa­li­ses­sa CV:ssä si­säl­tö on ryh­mi­tel­ty ja käy­tet­ty eri­lai­sia kuva-, muo­to- ja väri­e­le­ment­te­jä. Vi­su­aa­li­sen CV:n te­ke­mi­seen on ole­mas­sa val­mii­ta il­mai­si­a­kin mal­li­poh­jia, ku­ten https://www.can­va.com/, https://no­vo­re­su­me.com/ ja https://en­hancv.com/.

Työhaastatteluun!

En­nen työ­hön va­lit­se­mis­ta työn­an­ta­ja yleen­sä haas­tat­te­lee usei­ta työn­ha­ki­joi­ta. Jos­kus haas­tat­te­lu voi­daan teh­dä etä­nä tai to­teut­taa vi­de­o­haas­tat­te­lu­na.

Työ­haas­tat­te­luun kan­nat­taa va­rau­tua huo­lel­li­ses­ti etu­kä­teen. Huo­leh­di, että olet pu­keu­tu­nut siis­tis­ti ja an­nat käyt­täy­ty­mi­sel­lä­si hy­vän kä­si­tyk­sen it­ses­tä­si. Kat­se­kon­tak­ti ja ky­sy­mys­ten rau­hal­li­nen kuun­te­le­mi­nen ja nii­hin sel­ke­äs­ti vas­taa­mi­nen an­ta­vat po­si­tii­vi­sen ku­van. Haas­tat­te­lus­sa ky­sy­tään usein pe­rus­a­si­oi­ta, jo­ten ta­val­li­sim­piin ky­sy­myk­siin voi ja kan­nat­taa val­mis­tau­tua. Haas­tat­te­lus­sa työn­an­ta­ja pyr­kii sel­vit­tä­mään, mi­ten hy­vin tun­net ha­ke­ma­si työn­ku­van ja or­ga­ni­saa­ti­on ja mi­ten so­vel­tui­sit teh­tä­vään ja työ­yh­tei­söön. Val­mis­tau­tu­mi­ses­sa voi hyö­dyn­tää työ­paik­ka­il­moi­tus­ta, omaa työ­hake­mus­ta sekä CV:tä. Haas­tat­te­lus­sa voi olla myös yl­lät­tä­viä ky­sy­myk­siä, joi­hin ei voi val­mis­tau­tua etu­kä­teen, mut­ta hyvä val­mis­tau­tu­mi­nen aut­taa näis­sä­kin. Työ­haas­tat­te­lus­sa on yleen­sä mah­dol­li­suus myös ky­syä itse jo­tain haas­tat­te­li­joil­ta. Tä­tä­kin voi poh­tia etu­kä­teen, mitä ha­lu­ai­si ky­syä.

Ylei­nen työ­ha­ke­muk­sen mal­li­poh­ja.

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017