5.12 Oppiminen ja opiskelutaidot: Lähteet ja lisämateriaalia

Op­pi­mi­nen ja opis­ke­lu­tai­dot – luku on oma­na op­paa­naan ver­kos­sa: Te­hoa opis­ke­luun! Tie­tout­ta ja käy­tän­nön vink­ke­jä opis­ke­lun tu­ek­si (link­ki: https://oppa.one­du.fi/zine/31/co­ver). Alla on vas­taa­vat läh­teet ja lisä­tie­to­ma­te­ri­aa­lit pie­nil­lä muu­tok­sil­la ja päi­vi­tyk­sil­lä kuin ver­kos­sa ole­vas­sa op­paas­sa.

Kirjallisuus

Aho­nen Jo­han­na, Lou­nas­salo Jus­si ja Tast Kuk­ka: OP1 Minä opis­ke­li­ja­na (LOPS2016), Tab­let­kou­lu

At­jo­nen Päi­vi: Hyvä, paha ar­vi­oin­ti, Tam­mi, 2007

De­ger­man, Holm. MO­TII­VI 1, Psyyk­ki­nen toi­min­ta ja op­pi­mi­nen, Sa­no­maP­ro, 2017

Ha­li­nen I., Ho­tu­lai­nen R., Kaup­pi­nen E., Ni­li­vaa­ra P., Raa­mi A. ja Vai­ni­kai­nen M-P. Ajat­te­lun tai­dot ja op­pi­mi­nen, PS-Kus­tan­nus, 2016

Heik­ki­nen Rai­mo, Kos­ki Erk­ki, Öh­man Erja: Fu­tu­rix plus 2004, Lu­ki­on opin­to-oh­jaus­kurs­si jat­ko-opin­to-opas, Ota­va, 2004

Heik­ki­nen Rai­mo, Kos­ki Erk­ki, Öh­man Erja: Fu­tu­rix plus 2004, oma­toi­mi­kir­ja, Ota­va, 2004

Her­net­kos­ki Kari, Jär­vi­nen Kirs­ti, Pi­ri­nen Rai­la: Lu­ki­on opin­to-oh­jaus, Löy­tö­ret­ki, Ota­va, 2005

Hiek­ka­tai­pa­le Juha, Kat­te­lus Min­na, Kaut­tu Pek­ka, Siip­pai­nen Mik­ko: Lu­ki­o­suun­ta, WSOY, 2005

Qu­ak­rim-Soi­vio Na­jat: Op­pi­mi­sen ja osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti, Ota­va, 2016

Verkkomateriaalia

Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma:

Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma 2016 (LOPS2106) < http://www.oph.fi/saa­dok­set_ja_oh­jeet/ope­tus­suun­ni­tel­mien_ja_tut­kin­to­jen_pe­rus­teet/lu­ki­o­kou­lu­tus/lops2016>

Verk­ko­si­vus­to­ja:
Seu­raa­vil­la verk­ko­si­vuil­la on koot­tu­na pal­jon asi­aa op­pi­mi­ses­ta ja opis­ke­le­mi­ses­ta:

Seu­raa­vas­sa on koot­tu lu­vun ai­he­a­lu­eit­tain verk­ko­ma­te­ri­aa­lia.

Mo­ti­vaa­tio:
Psy­ko­lo­gi­aa- si­vus­to. Psy­ko­lo­gin vin­kit – Kuin­ka he­rä­tel­lä ja vah­vis­taa mo­ti­vaa­ti­o­ta? Ver­kos­sa: https://psy­ko­lo­gi­aa.com/2018/03/20/psy­ko­lo­gin-vin­kit-mi­ten-saa­da-mo­ti­vaa­ti­o­ta/ (lu­et­tu 14.7.2020)

Luku­suun­ni­tel­ma:
Yle Abi­tree­nit Pai­nees­sa: Näin teet luku­suun­ni­tel­man. Ver­kos­sa: https://yle.fi/aihe/ar­tik­ke­li/2017/10/11/nain-teet-luku­suun­ni­tel­man (lu­et­tu 14.7.2020)

Luku­tek­nii­kat:
Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton kie­li­kes­kus. Aka­tee­mi­sia tai­to­ja: Lu­ke­mi­nen. Ver­kos­sa: https://movi.jyu.fi/fi/oh­jei­ta/es­tee­ton/aka­tee­mi­set-tai­dot#lu­ke­mi­nen (lu­et­tu 14.7.2020)
Päi­vän­salo Tii­na-Ma­ria Op­pi­mi­sen tai­dot – blo­gi: Osaat­ko lu­kea? https://op­pi­mi­sen­tai­dot.wordp­ress.com/2012/05/02/osaat­ko-lu­kea/ (lu­et­tu 14.7.2020)

Opis­ke­lu­tek­nii­kat:
– Muis­tiin­pa­not ja kä­si­te- ja aja­tus­kar­tat ja kä­si­te­kor­tit:

Frank Tho­mas, How to Stu­dy Ef­fec­ti­ve­ly with Flash Cards – Col­le­ge Info Geek (eng­lan­nin­kie­li­nen vi­deo). Ver­kos­sa: https://www.you­tu­be.com/watch?v=mzCEJV­tED0U (kat­sot­tu 14.7.2020)

Hil­tu­nen Ant­ti, Tam­pe­reen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu Pro­a­ka­te­mia, es­see­pank­ki. Ver­kos­sa: https://es­see­pank­ki.pro­a­ka­te­mia.fi/kuin­ka-teh­da-muis­tiin­pa­no­ja/  si­säl­tää lin­kin hy­vään vi­de­oon (lu­et­tu 14.7.2020)

Hel­sin­gin yli­o­pis­to. Graa­fi­set tie­don­e­sit­tä­mi­sen me­ne­tel­mät: kä­si­te­kart­ta. Ver­kos­sa: https://www.edu.hel­sin­ki.fi/malu/kir­jas­to/tie­to/ka­si­tek/main.htm (lu­et­tu 14.7.2020)

Alle­vii­vauk­set:
Päi­vän­salo Tii­na-Ma­ria, Op­pi­mi­sen tai­dot – blo­gi: Alle­vii­vaa­mi­nen vaa­tii ajat­te­lu­tai­toa. Ver­kos­sa: https://op­pi­mi­sen­tai­dot.wordp­ress.com/2012/09/21/alle­vii­vaa­mi­nen-vaa­tii-ajat­te­lu­tai­toa/ (lu­et­tu 14.7.2020)

Ky­sy­mys­ten käyt­tä­mi­nen opis­ke­le­mi­ses­sa:
Päi­vän­salo Tii­na-Ma­ria, Ajat­te­len siis opin – blo­gi. Ky­sy­viä työ­ta­po­ja. Ver­kos­sa: https://ajat­te­len.wordp­ress.com/2016/03/16/ky­sy­via-tyo­ta­po­ja-i/ (lu­et­tu 14.7.2020)
Päi­vän­salo Tii­na-Ma­ria, Op­pi­mi­sen tai­dot – blo­gi: Osaa­ko joku ky­syä jo­ta­kin? Mik­si ky­sy­mi­nen on olen­nai­nen opis­ke­lu­tai­to?  Ver­kos­sa: https://op­pi­mi­sen­tai­dot.wordp­ress.com/2016/03/13/mik­si-ky­sy­mi­nen-on-olen­nai­nen-opis­ke­lu­tai­to/ (lu­et­tu 14.7.2020)

Yh­des­sä opis­ke­le­mi­nen:
Hel­sin­gin yli­o­pis­to, avoin yli­o­pis­to, opis­ke­lu, ke­hi­ty op­pi­ja­na, Opi­taan yh­des­sä! Ver­kos­sa: https://www.hel­sin­ki.fi/fi/avoin-yli­o­pis­to/opis­ke­lu/ke­hi­ty-op­pi­ja­na/opi­taan-yh­des­sa (lu­et­tu 14.7.2020)

Muis­ti:
Stu­den­tum.fi – kou­lu­tus­si­vus­to: Muis­ti­tek­nii­kas­ta apua opis­ke­luun. Ver­kos­sa: https://www.stu­den­tum.fi/tie­toa-opis­ke­li­jal­le/ra­ken­na-oma-muis­ti­pa­lat­si­si-13550 (lu­et­tu 14.7.2020)
To­rik­ka Tii­na. Pa­ran­na muis­ti­a­si näil­lä maa­il­man­mes­ta­rin neu­voil­la. Yle, 10.2.2014. Ver­kos­sa: https://yle.fi/aihe/ar­tik­ke­li/2014/02/10/pa­ran­na-muis­ti­a­si-nail­la-maa­il­man­mes­ta­rin-neu­voil­la  (lu­e­tu 14.7.2020)
Uu­si­leh­to Jen­ni. Nyt lop­pui unoh­te­lu: Opet­te­le kol­me muis­ti­tek­niik­kaa. Yh­teis­hyvä, jul­kais­tu 21.3.2014, muo­kat­tu 15.5.2019. Ver­kos­sa: https://yh­teis­hy­va.fi/ter­veys/nyt-lop­pui-unoh­te­lu-opet­te­le-kol­me-muis­ti­tek­niik­ka/ar­tic­le-325226 (14.7.2020)

Ar­tik­ke­lei­ta op­pi­mi­ses­ta ja opis­ke­lu­me­ne­tel­mis­tä:
Kal­lun­ki Eli­sa. Onko si­nun vai­kea op­pia uut­ta? Se voi joh­tua tun­teis­ta­si, ei tai­dois­ta­si. Yle Uu­ti­set, 1.4.2016. Ver­kos­sa: https://yle.fi/uu­ti­set/3-8776279 (lu­et­tu 14.7.2020)
Put­to­nen Mik­ko. Moni pänt­tää ko­kei­siin vää­rin – asi­an­tun­ti­jan mu­kaan uu­del­leen lu­ke­mi­nen ei ole te­ho­kas­ta, alle­vii­vaa­mi­nen voi jopa hei­ken­tää me­nes­tys­tä. Hel­sin­gin Sa­no­mat, 30.1.2017 Ver­kos­sa: https://www.hs.fi/tie­de/art-2000005065548.html (lu­et­tu 14.7.2020)
Sal­mi Su­san­ne. Pe­rin­tei­nen pänt­tää­mi­nen on te­ho­ton­ta, eikä lah­jak­kuu­teen kan­na­ta luot­taa – Näil­lä vin­keil­lä kuka ta­han­sa op­pii te­hok­kaam­min. Hel­sin­gin Sa­no­mat, 26.1.2018. Ver­kos­sa: https://www.hs.fi/ela­ma/art-2000005539361.html (lu­et­tu 14.7.2020)
Vää­rä­mäki Hei­di. Kum­pi rat­kai­see, lah­jak­kuus vai har­joit­te­lu? Vas­tauk­se­si saat­taa se­lit­tää kou­lu­me­nes­tys­tä­si. Hel­sin­gin Sa­no­mat, 25.2.2016. Ver­kos­sa: https://www.hs.fi/ela­ma/art-2000002887942.html (lu­et­tu 14.7.2020)

Vi­de­oi­ta op­pi­mi­ses­ta:
Chow Mei-Ying, How to stu­dy (eng­lan­nin­kie­li­nen). Ver­kos­sa: https://www.you­tu­be.com/watch?v=4-Qn3O4O3pg (kat­sot­tu 14.7.2020)
Frank Tho­mas, How to Take No­tes in Class: The 5 Best Met­hods – Col­le­ge Info Geek (eng­lan­nin­kie­li­nen). Ver­kos­sa: https://www.you­tu­be.com/watch?time_con­ti­nue=1&v=Af­fu­wyJZTQQ&fe­a­tu­re=emb_logo (kat­sot­tu 14.7.2020)
Yle Aree­na. Vink­ke­jä opis­ke­lu­tek­niik­kaan, nel­jä­o­sai­nen sar­ja. Ver­kos­sa: https://aree­na.yle.fi/1-3811909 (kat­sot­tu 14.7.2020)

Ku­vien läh­teet:
Opis­ke­lu­tek­nii­koi­den ku­vat: Kuo­pi­on lu­ki­oi­den opis­ke­li­jat, ku­vis­sa mai­nin­ta. Opis­ke­li­jat ovat an­ta­neet ku­vien käyt­töön lu­van.

Kaa­vi­ot:
Op­pi­mis­kä­si­tys (Bloo­min tak­so­mia), Op­pi­mi­sen ete­ne­mi­nen (por­taat), Muis­tiin­pano­tek­nii­kat (tau­luk­ko op­pi­mis­stra­te­gi­ois­ta), Mui­ta opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta (Bloo­min tak­so­no­mia ja ky­sy­mys­ten käyt­tä­mi­nen), Työn te­ke­mi­nen: muis­ti ja ker­taa­mi­nen (muis­tin ja mie­leen­pa­laut­ta­mi­sen yh­teys), Anu Jyl­hä­sal­mi läh­de­kir­jal­li­suu­den poh­jal­ta.

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017