5.11 Oppiminen ja opiskelutaidot: Tehtäviä

Mil­lai­nen ajan­hal­lit­si­ja olet? Mikä ajan­käy­tös­sä­si on hy­vää? Mi­hin ai­kaan päi­väs­tä olet te­hok­kaim­mil­la­si? Mikä on pa­hin aika­syöp­pö­si? Pal­jon­ko sal­li­sit ai­kaa tä­hän? Mi­ten muut­tai­sit ajan­käyt­töä­si? / mi­ten käyt­täi­sit aika­syö­pös­tä­si va­pau­tu­van ajan?

2. Luku­suun­ni­tel­ma. Poh­din­taa: Teet­kö luku­suun­ni­tel­man? Jos, niin mik­si? Py­syt­kö sii­nä, jos teet? Mik­si luku­suun­ni­tel­ma on hyvä olla?

Ohje: Näin teet luku­suun­ni­tel­man

Merk­kaa en­sin vält­tä­mät­tö­mät me­not

– oppi­tun­nit
– läk­syi­hin me­ne­vä aika
– va­paa-ajan me­not, ku­ten har­ras­tuk­set

Li­sää ajat, jol­loin luet

pri­o­ri­soi ai­ko­ja, jol­loin kes­kit­ty­mi­se­si on par­haim­mil­laan
mie­ti, mitä py­rit lu­ke­maan mil­loin­kin

–> Poh­di, mit­kä ai­neet ovat vah­vo­ja mit­kä heik­ko­ja eli mitä pi­tää lu­kea, ja min­kä ver­ran. Poh­di tar­kem­min esim. tar­vit­see­ko kie­lis­sä lu­kea sa­no­ja vai kie­li­op­pia vai jo­tain muu­ta.

–> eli oppi­aine ja sen si­säl­lä pai­no­tus

–> ole re­a­lis­ti­nen aika­tau­lun te­ke­mi­ses­sä, eli so­pi­va luku­mää­rä/aika

va­raa ai­kaa ker­taa­mi­sel­le

–> ker­taa­mi­sen mer­ki­tys! Muis­ta vä­hin­tään se, että esim. en­nen ko­et­ta ole­va­na il­ta­na ei tu­li­si mie­lel­lään enää mi­tään uut­ta (pal­joa uut­ta), vaan se oli­si ker­taa­mi­sel­le.

Ri­pot­te­le lo­puk­si jouk­koon va­paa-ai­kaa

mah­du­ta jo­hon­kin vä­liin ruo­kai­lut ja muut tauot, ett­ei­vät ne unoh­du
va­raa jo­kai­sel­le päi­väl­le het­ki, jol­loin saat aja­tuk­se­si kun­nol­la pois opis­ke­le­mi­ses­ta
seu­raa te­ke­mä­si luku­suun­ni­tel­man re­a­lis­ti­suut­ta!

–> ajan­käyt­tö te­hos­tuu, lu­ke­mi­sen aloit­ta­mi­nen on hel­pom­paa, pai­neet vä­he­ne­vät, va­paa-aika ja opis­ke­lu tasa­pai­noon

3. Mi­ten opin? Mil­lai­sia opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta käy­tän? Kir­joi­ta op­pi­mis­ta­si poh­ti­va teks­ti.

4. Val­mis­tau­tu­mi­nen lu­ke­mi­seen: Ota jo­kin it­sel­le­si en­tuu­des­taan tun­te­ma­ton kir­ja ja tut­ki sitä. Mi­hin asi­oi­hin kiin­ni­tät en­sim­mäi­se­nä huo­mi­o­ta, kun ha­lu­at sel­vit­tää mis­tä kir­ja ker­too, ke­nel­le se on suun­nat­tu jne.?

5. Luku­tek­nii­kat – har­joi­tus: Lue jo­kin ar­tik­ke­li. Voit teh­dä lu­kies­sa alle­vii­vauk­sia teks­tiin, mut­ta älä tee mui­ta mer­kin­tö­jä. Hyö­dyn­nä lu­vus­sa ol­lei­ta luku­tek­nii­koi­ta ja vink­ke­jä opis­ke­luun (voit esi­mer­kik­si seu­ra­ta teks­tiä ky­näl­lä). Lu­ke­mi­sen jäl­keen lai­ta teks­ti pois ja ker­ro ka­ve­ril­le omin sa­noin, mis­tä teks­ti ker­toi. Jos et muis­ta kun­nol­la lu­ke­maa­si, niin poh­ti­kaa, mi­ten luku­tek­niik­kaa voi pa­ran­taa.

6. Muis­tiin­pano­tek­nii­kat – har­joi­tus: Tee lu­ke­mas­ta­si ar­tik­ke­lis­ta kah­del­la eri muis­tiin­pano­tek­nii­kal­la muis­tiin­pa­not. Tek­nii­koi­ta löy­dät täs­tä kap­pa­lees­ta ja lisä­tie­dois­ta ole­vis­ta läh­teis­tä (esim. Frank Tho­mas, How to Take No­tes in Class: The 5 Best Met­hods – Col­le­ge Info Geek (eng­lan­nin­kie­li­nen). Ver­kos­sa: https://www.you­tu­be.com/watch?time_con­ti­nue=1&v=Af­fu­wyJZTQQ&fe­a­tu­re=emb_logo (kat­sot­tu 14.7.2020))

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017