Millainen ajanhallitsija olet? Mikä ajankäytössäsi on hyvää? Mihin aikaan päivästä olet tehokkaimmillasi? Mikä on pahin aikasyöppösi? Paljonko sallisit aikaa tähän? Miten muuttaisit ajankäyttöäsi? / miten käyttäisit aikasyöpöstäsi vapautuvan ajan?
2. Lukusuunnitelma. Pohdintaa: Teetkö lukusuunnitelman? Jos, niin miksi? Pysytkö siinä, jos teet? Miksi lukusuunnitelma on hyvä olla?
Ohje: Näin teet lukusuunnitelman
Merkkaa ensin välttämättömät menot
– oppitunnit
– läksyihin menevä aika
– vapaa-ajan menot, kuten harrastukset
Lisää ajat, jolloin luet
priorisoi aikoja, jolloin keskittymisesi on parhaimmillaan
mieti, mitä pyrit lukemaan milloinkin
–> Pohdi, mitkä aineet ovat vahvoja mitkä heikkoja eli mitä pitää lukea, ja minkä verran. Pohdi tarkemmin esim. tarvitseeko kielissä lukea sanoja vai kielioppia vai jotain muuta.
–> eli oppiaine ja sen sisällä painotus
–> ole realistinen aikataulun tekemisessä, eli sopiva lukumäärä/aika
varaa aikaa kertaamiselle
–> kertaamisen merkitys! Muista vähintään se, että esim. ennen koetta olevana iltana ei tulisi mielellään enää mitään uutta (paljoa uutta), vaan se olisi kertaamiselle.
Ripottele lopuksi joukkoon vapaa-aikaa
mahduta johonkin väliin ruokailut ja muut tauot, etteivät ne unohdu
varaa jokaiselle päivälle hetki, jolloin saat ajatuksesi kunnolla pois opiskelemisesta
seuraa tekemäsi lukusuunnitelman realistisuutta!
–> ajankäyttö tehostuu, lukemisen aloittaminen on helpompaa, paineet vähenevät, vapaa-aika ja opiskelu tasapainoon
3. Miten opin? Millaisia opiskelutekniikoita käytän? Kirjoita oppimistasi pohtiva teksti.
4. Valmistautuminen lukemiseen: Ota jokin itsellesi entuudestaan tuntematon kirja ja tutki sitä. Mihin asioihin kiinnität ensimmäisenä huomiota, kun haluat selvittää mistä kirja kertoo, kenelle se on suunnattu jne.?
5. Lukutekniikat – harjoitus: Lue jokin artikkeli. Voit tehdä lukiessa alleviivauksia tekstiin, mutta älä tee muita merkintöjä. Hyödynnä luvussa olleita lukutekniikoita ja vinkkejä opiskeluun (voit esimerkiksi seurata tekstiä kynällä). Lukemisen jälkeen laita teksti pois ja kerro kaverille omin sanoin, mistä teksti kertoi. Jos et muista kunnolla lukemaasi, niin pohtikaa, miten lukutekniikkaa voi parantaa.
6. Muistiinpanotekniikat – harjoitus: Tee lukemastasi artikkelista kahdella eri muistiinpanotekniikalla muistiinpanot. Tekniikoita löydät tästä kappaleesta ja lisätiedoista olevista lähteistä (esim. Frank Thomas, How to Take Notes in Class: The 5 Best Methods – College Info Geek (englanninkielinen). Verkossa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=AffuwyJZTQQ&feature=emb_logo (katsottu 14.7.2020))