Itsearviointi on oman suorituskyvyn jäsentynyttä arvioimista. Siihen liittyy kiinteästi reflektio, jossa oppija tarkkailee omia ajatuksiaan, tunteitaan ja oppimistaan. Itsearviointiin liittyy myös metakognitio, eli ymmärtäminen reflektion ja itsearvioinnin perusteella tapahtuvasta toiminnasta. Tavoitteena on, että oppija oppii asettamaan itselleen mielekkäitä tavoitteita, säätelemään toimintaansa päästäkseen niihin sekä arvioimaan saatuja tuloksia asettamiinsa tavoitteisiin.
Tavoitteilla ja itsearvioinnilla on siis tarkoitus tukea ja tehostaa opiskelemista. Opiskelun vastuu on opiskelijalla itsellään: hän asettaa itse tavoitteensa, joihin hän pyrkii omalla työllään ja osaamisellaan. Itsearviointi on vaativaa, ja sitä tulee harjoitella. Itsearvioinnissa hyvä ohjeistus on tärkeää. Siinä on hyvä olla erilaisia arvioinnin osa-alueita. Osa itsearvioinnin kohteista on myös sellaisia asioita, joita vain oppija voi arvioida, kuten motivaatio ja ajankäyttö. Itsearviointi on tärkeä keino aktivoida opiskelijaa.
Itsearviointi tukee myös opiskelijan minäkuvaa, tietous omista vahvuuksista ja heikkouksista kasvaa. Se siis auttaa tulemaan paremmaksi oppijaksi. Toisaalta jos opiskelija ei ymmärrä itsearvioinnin merkitystä, tai hänellä ei ole tarpeeksi taitoja siihen, se voi vaikuttaa kielteisesti. Itsearviointi kehittyy vuorovaikutuksessa opettajan kanssa sekä palautteen perusteella. Arvioidessa oppimista arvioit samalla muun muassa suhdetta oppiaineeseen. Reflektiota ja itsearviointia voi tietoisesti itsekin kehittää pohtimalla esimerkiksi sitä, mistä tietää, onnistuiko tehtävässä, eli pääsikö tavoitteeseensa, tai miltä tuntui tehdä tätä tehtävää. Työskentelyä voi pyrkiä myös vertaamaan aikaisempaan opiskeluun.
Voit pohtia seuraavanlaisia kysymyksiä:
- Ovatko tavoitteesi realistiset ja miten saavutat ne?
- Mihin yleensä pyrit opiskelussasi?
- Onko tarkoituksesi selvitä kursseista vain läpi, saada hyviä arvosanoja vai mikä?
- Oletko tunneilla aktiivinen vai passiivinen?
- Teetkö tunneilla muistiinpanoja vai teetkö jotain ihan muuta?
- Esitätkö kysymyksiä, jos et ymmärrä opetuksen pääkohtia?
- Onko sinun helppo tehdä suunnitelmia ja pysyä niissä?
- Tuntuuko opiskelu sinusta pääsääntöisesti mukavalta?