5.7 Muita opiskelutekniikoita: kysymysten käyttäminen ja yhdessä opiskeleminen

Kysymysten käyttäminen opiskelemisessa

Ky­sy­myk­sien käyt­tä­mi­nen opis­ke­le­mi­ses­sa on hyvä kei­no te­hos­taa op­pi­mis­ta. Tai­ta­va opis­ke­li­ja osaa teh­dä ky­sy­myk­siä, vaik­ka ei vält­tä­mät­tä itse tie­dos­ta sitä. Ky­sy­mys­ten te­ke­mi­nen on hyvä tun­nis­taa opis­ke­lu­tek­nii­kak­si, jota voi har­joit­taa. Olen­nais­ta ky­sy­mi­ses­sä op­pi­mi­sen kan­nal­ta on, että ky­sy­myk­sien kaut­ta ai­van kuin kes­kus­te­li­set asi­an kans­sa, niin että se muok­kau­tuu omak­se­si.

Ky­sy­myk­siä voi hyö­dyn­tää mo­nin eri ta­voin opis­ke­le­mi­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa. En­nen uu­teen asi­aan sy­ven­ty­mis­tä ajat­te­lu on hyvä saa­da liik­keel­le poh­ti­mal­la, mitä ajat­te­let tie­tä­vä­si asi­as­ta. Tämä liit­tää asi­an myös ai­kai­sem­min opit­tuun, mikä te­hos­taa op­pi­mis­ta. Alku­vai­hees­sa voi suun­ni­tel­la opis­ke­lu­aan myös si­ten, että poh­tii mitä ky­sy­myk­siä asi­as­ta nou­see mie­leen. Mo­ti­vaa­ti­on kan­nal­ta voi poh­tia sitä, mitä ha­lu­ai­si ja kan­nat­tai­si tie­tää asi­as­ta. En­nen opis­ke­lun aloit­ta­mis­ta ky­sy­mi­nen siis tuo poh­jan, jo­hon tie­toa li­sä­tään. Ky­sy­myk­sil­lä li­sä­tään myös ute­li­ai­suut­ta ja mo­ti­vaa­ti­o­ta opis­kel­ta­vaan asi­aan.

Opis­kel­ta­es­sa teks­tis­tä asi­aa, tai kuun­nel­les­sa ope­tus­ta, ky­sy­myk­siä voi käyt­tää si­ten, että poh­tii, mi­hin ky­sy­myk­seen nyt vas­ta­taan esi­mer­kik­si teks­tis­sä. Kun op­pii tun­nis­ta­maan teks­tis­tä ky­sy­myk­sen, mi­hin sii­nä koh­den py­ri­tään vas­taa­maan, niin olen­nai­sen ha­vait­se­mi­nen hel­pot­tuu. Ky­sy­myk­siä voi käyt­tää myös esi­mer­kik­si kä­sit­tei­den opis­ke­le­mi­ses­sa: ”Mitä kä­si­te tar­koit­taa? Mi­hin sitä käy­te­tään? Mil­lai­sia esi­merk­ke­jä voit an­taa? Mi­hin asi­oi­hin kä­si­te liit­tyy osa­na ko­ko­nai­suut­ta?”

Opis­ke­lun jäl­keen kan­nat­taa ky­syä, mi­hin pi­täi­si osa­ta vas­ta­ta nyt. Ky­sy­myk­siä voi käyt­tää asi­an ker­taa­mi­seen: hy­vään ky­sy­myk­seen ei saa suo­raan vas­taus­ta opis­kel­ta­vas­ta teks­tis­tä, vaan asi­aa jou­tuu so­vel­ta­maan, mut­ta ky­sy­myk­set ei­vät saa olla lii­an vai­kei­ta suh­tees­sa opis­kel­tuun asi­aan. Ky­sy­myk­siä on hyvä op­pia käyt­tä­mään myös sil­loin, kun ei pää­se ta­voit­tee­seen. Oli­si tär­keä tun­nis­taa, mikä ei on­nis­tu­nut, mitä ei osan­nut. Jat­kon kan­nal­ta tu­li­si osa­ta myös vas­ta­ta sii­hen, mitä oli­si pi­tä­nyt tie­tää tai osa­ta, jot­ta oli­si pääs­syt ta­voit­tee­seen. Täl­lai­sen ajat­te­lun kaut­ta voi pyr­kiä toi­mi­maan seu­raa­val­la ker­ral­la toi­sin. Op­pi­mi­sen kan­nal­ta on siis tär­ke­ää tie­tää, mitä ei tie­dä.

Yksi tapa hyö­dyn­tää eri­lai­sia ky­sy­myk­siä on poh­ja­ta nii­tä Bloo­min tai­to­ta­soi­hin. Bloo­min tak­so­no­mi­an tai­to­ta­so­ja on avat­tu Op­pi­mis­kä­si­tys-lu­vus­sa. Ohes­sa on Bloo­min tak­so­no­mi­an ta­sot sekä joi­tain esi­merk­ki­ky­sy­myk­siä, joi­ta voi käyt­tää tai­to­ta­so­jen mu­kai­ses­sa opis­ke­le­mi­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa.

Yhdessä opiskeleminen

Yh­des­sä opis­ke­le­mi­nen on hyvä tapa te­hos­taa ja tu­kea opis­ke­le­mis­ta ja op­pi­mis­ta. Yh­des­sä opis­kel­ta­es­sa voi­daan so­pia  jon­kin ai­heen opis­ke­luun ta­voi­te ta­paa­mis­ta var­ten. Opis­kel­ta­es­sa yh­des­sä toi­sil­ta saa sa­mal­la tu­kea opis­ke­lun aika­tau­lu­tuk­seen, kun so­vi­taan yh­tei­sis­tä opis­ke­lu­het­kis­tä. Tä­män li­säk­si opis­ke­lu­ka­ve­rit aut­ta­vat kan­nus­ta­mal­la pi­tä­mään mo­ti­vaa­ti­o­ta yllä, myös yh­tei­set kiin­nos­tuk­sen koh­teet li­sää­vät mo­ti­vaa­ti­o­ta. Toi­sil­ta voi op­pia uu­sia opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta, jois­ta hyö­tyy jat­kos­sa. Opis­kel­ta­vaa asi­aa voi ja­kaa myös opis­ke­lu­ka­ve­rei­den kans­sa esi­mer­kik­si niin, että jo­kai­nen te­kee tie­tys­tä alu­ees­ta muis­tiin­pa­not kai­kil­le hyö­dyn­net­tä­väk­si. Po­ru­kas­sa opis­kel­ta­es­sa toi­nen voi osa­ta se­lit­tää jon­kun asi­an, jol­loin sen op­pii. Yh­des­sä opis­kel­ta­es­sa voi myös ky­sel­lä toi­sel­ta, eli hyö­dyn­tää ky­sy­myk­sil­lä opis­ke­le­mis­ta. Toi­saal­ta opis­ke­lu­ka­ve­reil­le voi opet­taa jon­kun asi­an: jos asi­an osaa opet­taa toi­sel­le, tie­tää hal­lit­se­van­sa sen.

Bloo­min tak­so­no­mi­aa voi hyö­dyn­tää ky­sy­mys­ten käyt­tä­mi­ses­sä opis­ke­lus­sa.

“Jos osaa opet­taa asi­an toi­sel­le, tie­tää hal­lit­se­van­sa sen.”

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017