Erilaiset muistiinpanotekniikat ovat tärkeitä opiskeltaessa. Kannattaa kokeilla erilaisia tekniikoita (muistiinpanot, käsite- ja ajatuskartat, alleviivaukset, sanellut muistiinpanot, aikajanat, sarjakuvat jne.), jotta löytää itselleen ja tilanteeseen sopivan tekniikan. Tekniikoita valittaessa voi pohtia sitä, miten toisin voisi toimia, ja miksi valittu tapa on parempi kuin muut. Näin voi kehittää työskentelytapojaan opiskelemisessa.
Osa opiskelutekniikoista on todettu tutkimuksissa toisia hyödyllisemmäksi. Hyödyllisiä menetelmiä ovat esimerkiksi työskentelyn jakaminen useammalle päivälle sekä opitun testaaminen. Yhteenvedoilla, alleviivaamisella ja tekstin uudelleen lukemisella on taasen matalampi hyöty, mutta erilaisten opiskelutekniikoiden yhdistelyn on havaittu olevan tehokasta oppimisen kannalta. Oheisessa taulukossa on yhdenlainen jaottelu siitä, miten erilaisia opiskelutekniikoita voidaan käyttää eri tarkoituksiin opiskelemisessa ja oppimisessa.
https://www.youtube.com/watch?v=AffuwyJZTQQ
Videolla on esitelty viisi erilaista muistiinpanotekniikkaa.
niihin voi kirjoittaa ylös myös omia huomioita, mutta nämä on hyvä erottaa varsinaisesta aiheesta
hyvistä muistiinpanoista voi poimia asioita pitkänkin ajan päästä
niissä voi käyttää värejä ja symboleita esimerkiksi asioiden luokittelun näkökulmasta muistin apuna
Käsite- ja ajatuskartat
ovat hyviä välineitä opiskelussa. Käsitekartta koostuu aiheen tietorakenteen kuvailusta, eli siihen tulevat aiheen käsitteet ja niiden väliset suhteet. Käsitekartta auttaa siis selkeyttämään ja analysoimaan käsitteiden välisiä suhteita. Ajatuskartta ei ole näin muodollinen, vaan siihen voi liittää esimerkiksi omia huomioita asiasta. Kummassakin on ideana, että paperin keskellä on aihe, josta lähtee lyhyesti (mahdollisesti yksittäisillä sanoilla) asioita, jotka liittyvät aiheeseen. Sanat kirjoitetaan laatikoihin, jotka yhdistetään viivoilla (tai nuolilla). Viivoille voi kirjoittaa sanoja, joilla sanat liittyvät toisiinsa.
Alleviivaukset
Alleviivaaminen ei ole yksistään kovin tehokas opiskelutekniikka. Alleviivaamisella voi kuitenkin tehostaa lukemista, ja alleviivauksia voi käyttää esimerkiksi muistiinpanojen pohjana. Taitava alleviivaaja tietää, mitä asioita tekstistä tulee etsiä, eli mihin kysymykseen siinä etsitään vastausta. Alleviivaaminen siis luokittelee tekstiä.
Aikajanat
Aikajanalle voi selkeästi tuoda aikakausien tärkeimpiä piirteitä. Aikajanassa yhdistyy siis asian tiivistelmä/muistiinpanot sekä aikajärjestys, ja samalla asioiden aikasuhde toisiinsa.
Sarjakuvat
Sarjakuva on yksi tapa muokata opiskeltavaa asiaa. Sarjakuvaan joutuu tiivistämään olennaisen, ja samalla opiskeltava asia kuvitetaan. Varsinaisten sarjakuvien lisäksi opiskelun tehostamisessa voi käyttää piirroksia tai kuvioita, myös värien käytöllä voi korostaa ja luokitella eri asioita.
Käsitekortit
Käsitekortit ovat yksi hyvä tapa opiskella. Niissä ideana on kirjoittaa toiselle puolelle korttia esimerkiksi sana, kuten biologian käsite, ja toisella puolelle sen selitys. Ohessa olevalla videolla esitellään tarkemmin käsitekorttien tekemistä ja hyödyntämistä. Käsitekortteja voi tehdä myös erilaisilla sähköisillä sovelluksilla, kuten Quizletilla.
https://www.youtube.com/watch?v=mzCEJVtED0U
SuuntaviivojaOP01 Minä opiskelijana 15.3.2017