Lukutekniikoita on monenlaisia. Seuraavassa on esitelty tekstin opiskelun ja oppimisen kannalta pari mallia, SE-KE-RE – malli ja hampurilaismalli, joita voi hyödyntää opiskelemisessa.
SE-KE-RE – malli
SE-KE-RE – mallissa tavut tulevat sanoista selaa, kelaa/kertaa ja relaa.
1) Selaa-vaiheessa silmäillään
sisällysluettelo, pää- ja väliotsikot, kuvat, kuvatekstit, malliesimerkit ja taulukot.
2) Kelaa-vaiheessa keskitytään ja kerrataan tekstiä.
Lukiessa syvennytään myös yksityiskohtiin, tehdään huomioita tekstistä ja muokataan tietoa erilaisten opiskelutekniikoiden avulla. Lukemisen tauottaminen ja kertaaminen ovat myös tärkeitä. Kun laitat kirjan kiinni luettuasi, muistele heti, mitä luit. Jos et muista lukemiasi asioita, lukeminen on mennyt hukkaan.
3) Relaa-vaihe on myös tärkeä.
Siihen sisältyy omasta virkeydestä huolehtiminen eli hyvä ravitsemus, liikkuminen ja lepo. Aivotkin tarvitsevat lepoa, tauot ovat jaksamisen ja oppimisen kannalta tärkeitä.
Hampurilaismalli
1) Sämpylä: opiskeleminen aloitetaan jostain itselle helpommasta tai kiinnostavammasta aiheesta.
2) Pihvi: Tämän jälkeen otetaan enemmän pureskelemista vaativa, itselle vaativampi, aihe käsittelyyn. Tässä vaiheessa opiskelu on jo hyvässä vauhdissa, eikä helposti sivuutettavaan asiaan ole niin vaikea keskittyä nyt.
3) Toinen sämpylä: Viimeisenä palataan taas itselle mieluisempaan aiheeseen.
Hampurilaismallin ideaan voi hyödyntää muita erilaisia opiskelutekniikoita.
SuuntaviivojaOP01 Minä opiskelijana 15.3.2017