5.5 Lukutekniikat

Luku­tek­nii­koi­ta on mo­nen­lai­sia. Seu­raa­vas­sa on esi­tel­ty teks­tin opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen kan­nal­ta pari mal­lia, SE-KE-RE – mal­li ja ham­pu­ri­lais­mal­li, joi­ta voi hyö­dyn­tää opis­ke­le­mi­ses­sa.

SE-KE-RE – malli

SE-KE-RE – mal­lis­sa ta­vut tu­le­vat sa­nois­ta se­laa, ke­laa/ker­taa ja re­laa.

1) Se­laa-vai­hees­sa sil­mäil­lään

si­säl­lys­lu­et­te­lo, pää- ja väli­ot­si­kot, ku­vat, kuva­teks­tit, mal­li­esi­mer­kit ja tau­lu­kot.

2) Ke­laa-vai­hees­sa kes­ki­ty­tään ja ker­ra­taan teks­tiä.

Lu­kies­sa sy­ven­ny­tään myös yk­si­tyis­koh­tiin, teh­dään huo­mi­oi­ta teks­tis­tä ja muo­ka­taan tie­toa eri­lais­ten opis­ke­lu­tek­nii­koi­den avul­la. Lu­ke­mi­sen tauot­ta­mi­nen ja ker­taa­mi­nen ovat myös tär­kei­tä. Kun lai­tat kir­jan kiin­ni lu­et­tu­a­si, muis­te­le heti, mitä luit. Jos et muis­ta lu­ke­mi­a­si asi­oi­ta, lu­ke­mi­nen on men­nyt huk­kaan.

3) Re­laa-vai­he on myös tär­keä.

Sii­hen si­säl­tyy omas­ta vir­key­des­tä huo­leh­ti­mi­nen eli hyvä ra­vit­se­mus, liik­ku­mi­nen ja lepo. Ai­vot­kin tar­vit­se­vat le­poa, tauot ovat jak­sa­mi­sen ja op­pi­mi­sen kan­nal­ta tär­kei­tä.

Hampurilaismalli

1) Säm­py­lä: opis­ke­le­mi­nen aloi­te­taan jos­tain it­sel­le hel­pom­mas­ta tai kiin­nos­ta­vam­mas­ta ai­hees­ta.

2) Pih­vi: Tä­män jäl­keen ote­taan enem­män pu­res­ke­le­mis­ta vaa­ti­va, it­sel­le vaa­ti­vam­pi, aihe kä­sit­te­lyyn. Täs­sä vai­hees­sa opis­ke­lu on jo hy­väs­sä vauh­dis­sa, eikä hel­pos­ti si­vuu­tet­ta­vaan asi­aan ole niin vai­kea kes­kit­tyä nyt.

3) Toi­nen säm­py­lä: Vii­mei­se­nä pa­la­taan taas it­sel­le mie­lui­sem­paan ai­hee­seen.

Ham­pu­ri­lais­mal­lin ide­aan voi hyö­dyn­tää mui­ta eri­lai­sia opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta.

“Voit lu­kea teks­tiä myös nau­hal­le, ja kuun­nel­la sitä esi­mer­kik­si len­kil­lä.”

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017