5.4 Aikataulu ja lukusuunnitelma

Vii­mei­sel­lä as­kel­mal­la on ta­voi­te, jo­ten opis­ke­le­mi­sen tu­li­si al­kaa sen aset­ta­mi­ses­ta. Opis­ke­lun vas­tuu on opis­ke­li­jal­la it­sel­lään: hän aset­taa itse ta­voit­teen­sa, joi­hin hän pyr­kii omal­la työl­lään ja osaa­mi­sel­laan. Kurs­sil­la ta­voit­tei­ta voi olla mo­nen­lai­sia, niin tie­dol­li­sia, tai­dol­li­sia kuin asen­teel­li­sia, ja ne voi­daan ja­kaa hy­vin­kin pie­niin osiin. Isom­pa­na ta­voit­tee­na voi olla vaik­ka jo­hon­kin opis­ke­lu­paik­kaan si­säl­le pää­se­mi­nen, mut­ta tä­mä­kin on hyvä ja­kaa opis­kel­ta­es­sa pie­niin, konk­reet­ti­siin ta­voit­tei­siin, joi­hin pää­se­mis­tä voi ai­na­kin itse­ar­vi­oin­nil­la seu­ra­ta. Itse­ar­vi­oin­nin koh­das­sa on tar­kem­min täs­tä.

Ta­voit­teen aset­ta­mi­ses­sa vai­kut­taa opis­ke­li­jan ai­kai­sem­mat ko­ke­muk­set, suo­riu­tu­mi­nen ja tun­ne­re­ak­ti­ot, vas­taa­van­lai­sis­ta ti­lan­teis­ta. Ta­voi­tet­ta aset­ta­es­sa on tär­ke­ää, että se oli­si saa­vu­tet­ta­vis­sa ole­va, täs­mäl­li­ses­ti mää­ri­tel­ty ja it­sel­le mer­ki­tyk­sel­li­nen. Opis­kel­ta­es­sa koh­ti ta­voi­tet­ta tu­lee voi­da ha­vai­ta tai mi­ta­ta, mil­loin se on saa­vu­tet­tu. Kaik­ki nämä tu­lee ot­taa huo­mi­oon luku­suun­ni­tel­man ja aika­tau­lun te­ke­mi­ses­sä. Hyvä ta­voi­te koh­den­tuu työs­ken­te­lyyn, eikä vain lop­pu­tu­lok­seen.

Suunnittelu

–> Pil­ko­taan osiin

–> Mie­ti, olet­ko op­pi­nut sen, mitä ha­lu­sit op­pia (sen si­jaan kuin lis­tai­sit asi­oi­ta mitä pi­täi­si vie­lä teh­dä)

Lukuaikataulu

“Opis­ke­lun vas­tuu on opis­ke­li­jal­la it­sel­lään: hän aset­taa itse ta­voit­teen­sa, joi­hin hän pyr­kii omal­la työl­lään ja osaa­mi­sel­laan.”

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017