Viimeisellä askelmalla on tavoite, joten opiskelemisen tulisi alkaa sen asettamisesta. Opiskelun vastuu on opiskelijalla itsellään: hän asettaa itse tavoitteensa, joihin hän pyrkii omalla työllään ja osaamisellaan. Kurssilla tavoitteita voi olla monenlaisia, niin tiedollisia, taidollisia kuin asenteellisia, ja ne voidaan jakaa hyvinkin pieniin osiin. Isompana tavoitteena voi olla vaikka johonkin opiskelupaikkaan sisälle pääseminen, mutta tämäkin on hyvä jakaa opiskeltaessa pieniin, konkreettisiin tavoitteisiin, joihin pääsemistä voi ainakin itsearvioinnilla seurata. Itsearvioinnin kohdassa on tarkemmin tästä.
Tavoitteen asettamisessa vaikuttaa opiskelijan aikaisemmat kokemukset, suoriutuminen ja tunnereaktiot, vastaavanlaisista tilanteista. Tavoitetta asettaessa on tärkeää, että se olisi saavutettavissa oleva, täsmällisesti määritelty ja itselle merkityksellinen. Opiskeltaessa kohti tavoitetta tulee voida havaita tai mitata, milloin se on saavutettu. Kaikki nämä tulee ottaa huomioon lukusuunnitelman ja aikataulun tekemisessä. Hyvä tavoite kohdentuu työskentelyyn, eikä vain lopputulokseen.
Suunnittelu
- Kalenterin käyttö
- Tavoite
–> Pilkotaan osiin
–> Mieti, oletko oppinut sen, mitä halusit oppia (sen sijaan kuin listaisit asioita mitä pitäisi vielä tehdä)
Lukuaikataulu
- Tee konkreettinen lukuaikataulu
- Katso paljonko aikaa on käytettävissä ja jaa se sopivasti opiskeltaville asioille
- Merkitse aikatauluun pakolliset menot, saatat joutua luopumaan jostain valmistautuessasi kokeeseen
- Pysy aikataulussa
- Lue itsellesi tehokkaaseen aikaan
- Kehitä lukurutiinit
- Jaksota lukemista
- Keskity lukemiseen silloin kuin luet
- Pidä lukiessasi taukoja, mutta älä liian pitkiä