5.3 Motivaatio

Mo­ti­vaa­tio oh­jaa toi­min­taa, ja se on tär­ke­ää op­pi­mi­sen ja ta­voit­tee­seen pää­se­mi­sen kan­nal­ta. Omien vah­vuuk­sien tun­nis­ta­mi­nen, it­sel­le so­pi­vien työs­ken­te­ly­ta­po­jen löy­tä­mi­nen sekä kont­rol­lin ko­ke­mi­nen omas­ta op­pi­mi­ses­ta li­sää­vät mo­ti­vaa­ti­o­ta. Op­pi­mis­mo­ti­vaa­ti­on kan­nal­ta on tär­ke­ää, että yk­si­lö us­koo sel­viy­ty­vän­sä teh­tä­väs­tä. Li­säk­si toi­min­nal­la tu­lee olla jo­kin ta­voi­tel­ta­va arvo.

Mo­ti­vaa­tio voi­daan ja­kaa si­säi­seen ja ul­koi­seen mo­ti­vaa­ti­oon. Kum­paa­kin mo­ti­vaa­ti­on la­jia tar­vi­taan: ul­koi­nen mo­ti­vaa­tio aut­taa te­hok­kuu­teen, si­säi­nen an­taa tar­peen ja ym­mär­ryk­sen. Si­säi­nen mo­ti­vaa­tio si­säl­tää siis esi­mer­kik­si on­nis­tu­mi­sen ko­ke­muk­sen, teh­tä­vien mie­lek­kyy­den ja haas­teel­li­suu­den sekä it­sen­sä to­teut­ta­mi­sen. Ul­koi­nen mo­ti­vaa­tio pe­rus­tuu palk­ki­oi­hin ja kan­nus­ti­miin.

Opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­o­ta ei kui­ten­kaan kan­na­ta odot­taa lii­kaa, sil­lä mo­ti­vaa­tio syn­tyy te­ke­mi­sen kaut­ta. Tär­kein­tä on, että saa aloi­tet­tua. Ase­ta aluk­si pie­niä ta­voit­tei­ta. Ai­vot voi vi­rit­tää ti­laan, jos­sa ne op­pi­vat en­tis­tä pa­rem­min. Kysy it­sel­tä­si, mitä jo tie­dät tai mitä ha­lu­ai­sit tie­tää ai­hees­ta.

Mikä lisää motivaatiota?

Motivaation parantaminen

“Mo­ti­vaa­tio oh­jaa toi­min­taa ja aut­taa op­pi­maan hel­pom­min.”

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017