5.2 Oppiminen prosessina

Op­pi­mi­nen ete­nee eri vai­hei­den kaut­ta koh­ti ta­voit­tei­ta. Seu­raa­vat ala­lu­vut poh­jau­tu­vat täs­sä ala­lu­vus­sa esi­tel­tä­viin por­tai­siin. Nämä por­taat ovat yksi tapa ku­va­ta op­pi­mi­sen ete­ne­mis­tä ja ja­kaa se osa-alu­ei­siin.

Alim­mal­la on por­taal­la mo­ti­vaa­tio. Seu­raa­vas­sa ala­lu­vus­sa on ly­hy­es­ti sen mer­ki­tyk­ses­tä ja mi­ten sitä voi­daan pa­ran­taa. Toi­se­na por­taa­na tu­lee opis­ke­lun suun­nit­te­le­mi­nen: täs­sä on kä­si­tel­ty ta­voit­teen aset­ta­mis­ta, ja käy­tän­nön vink­ke­jä aika­tau­lun te­ke­mi­seen. Kol­man­nel­la por­taa­na on opis­ke­lu­tek­nii­kat, joi­hin on koot­tu ly­hy­es­ti eri­lai­sia ta­po­ja opis­kel­la, ku­ten luku- ja muis­tiin­pano­tek­nii­koi­ta. Työn te­ke­mi­sen por­taa­seen on si­säl­ly­tet­ty tie­toa muis­tis­ta ja ker­taa­mi­sen mer­ki­tyk­ses­tä. En­nen ta­voit­teen saa­vut­ta­mis­ta op­pi­mis­ta tu­li­si ar­vi­oi­da. Täs­sä koh­den ava­taan itse­ar­vi­oin­tia sii­nä.

“Opis­ke­lu­tai­to­ja voi ke­hit­tää!”

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017