Oppimisessa voi tulla paremmaksi. Erityisesti asenteella on merkitystä opiskelemisessa ja oppimisessa. Lisäksi oikeanlainen ajankäyttäminen opiskelemisessa on oppimisen kannalta tärkeää. Kyvyt ja lahjakkuus eivät niinkään määrää oppimista, vaikka moni näin ajattelee. Aikaisemmin vallalla olleiden erilaisten oppimistyylien, jotka pohjautuvat esimerkiksi eri aistien käyttöön, on todettu olevan paikkaansa pitämättömiä.
Tänä päivänä vallitsee käsitys, että monipuolisilla oppimistavoilla saa parhaan oppimistuloksen. Erityisen tärkeää on, että opeteltavaa asiaa on muokattu työmuistissa ja liitetty aikaisempiin kokemuksiin ja tietoihin. Keskittymiskyvyllä on myös merkitystä oppimisessa. Yhdessä opiskelulla on myös monia positiivisia vaikutuksia oppimisen kannalta.
Nykyisen lukion opetussuunnitelman (LOPS2016) oppimiskäsitys näkee opiskelijan aktiivisuuden ja itseohjautuvuuden oppimisen lähtökohtana. Opiskelija vaikuttaa omaan oppimiseensa asettamalla itselleen tavoitteet, joita kohden hän etenee. Opiskelijan itseohjautuvuus näkyy asioihin perehtymisen tasona: hän voi valita, mihin asioihin syventyy enemmän ja mistä opiskelee vain pääasiat. Tällainen itseohjautuvaisuus lisää myös motivaatiota.
Opetussuunnitelman oppimiskäsityksen mukaan opiskelija rakentaa uutta tietoa ja samalla osaamistaan aikaisemman tiedon päälle. Taustalla on 1950-luvun lopulta käytössä ollut Bloomin taksonomia ja sen pohjalta laadittu Andersonin ja Krathwohlin muunnelma (2001). Alimmalla tasolla on muistaminen, joka luo pohjan sille, että voi ymmärtää käsitteen. Ymmärtämisen jälkeen voi soveltaa käsitettä, ja sen jälkeen analysoida ja arvioida sitä. Ylimmällä tasolla oleva luominen vaatii asian muistamista, ymmärtämistä, soveltamista, analysoimista ja arvioimista. Käytännössä oppiminen ei etene näin selkeästi hierarkiassa eteenpäin: esimerkiksi ymmärtämistä voidaan pitää koko ajattelun päämääränä, samoin luomista voi yhdistellä eri tasoihin. Yleisesti perusasioiden pitää olla kunnossa, jotta voi työskennellä ylemmillä tasoilla.
Ohjaus ja rakentava palaute ovat keskeisissä merkityksissä opiskelijan työskentelyssä. Oppiminen tapahtuu monipuolisin menetelmin vuorovaikutuksessa esimerkiksi muiden opiskelijoiden, opettajan ja eri asiantuntijoiden kanssa. Lukion opetussuunnitelman (LOPS2016) oppimiskäsitys pohjautuu siis nykyaikaiseen, tutkimuksiin pohjautuvaan käsitykseen oppimisesta.
SuuntaviivojaOP01 Minä opiskelijana 15.3.2017