Lukiossa jokaisella opiskelijalla on oma ryhmänohjausryhmä ja ryhmänohjaaja.
Ryhmänohjaaja huolehtii useista käytännön asioiden tiedottamisista ja järjestelyistä ryhmäläistensä osalta. Ryhmänohjausryhmä kokoontuu ryhmänohjauksissa, mutta se ei välttämättä muodosta yhdelläkään lukiokurssilla ryhmää. Lukiossa jokainen opiskelija tekee pääsääntöisesti itse omat kurssivalintansa ja lukujärjestyksensä, joten jokaiselle kurssille muodostuu oma ryhmänsä.
Ryhmänohjaajan lisäksi opiskelijan tukena opinnoissa ovat aineenopettajat, opinto-ohjaajat ja tarvittaessa opiskelijahuollon tuki kuten koulupsykologia, – kuraattori, -terveydenhoitaja ja erityisopettaja.
Aineenopettajat vastaavat oman aineensa opettamisen lisäksi aineen ohjauksesta eli esimerkiksi kyseisen aineen opiskelutapoihin ohjaamisesta sekä ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisesta.
Opinto-ohjaaja auttaa useissa yleisissä opintoihin liittyvissä asioissa, kuten kurssivalintojen tekemisessä ja jatko-opintosuunnitelmissa.
Kouluterveydenhoitajan pääasiallinen vastuualue on terveystarkastukset. Kouluterveydenhoitajalle voi varata myös itse ajan erilaisissa terveyteen ja jaksamiseen liittyvissä asioissa. Terveydenhoitaja ohjaa opiskelijan tarvittaessa eteenpäin esimerkiksi lääkärille tai koulupsykologille.
Erityisopettajan vastuualueeseen sisältyy muun muassa lukiseulan ja lukitestin tekeminen opiskelijoille sekä tuki- ja erityisopetuksen antaminen.
Koulukuraattori eli koulun sosiaalityöntekijä auttaa erilaisissa ongelmatilanteissa, kuten opiskeluun, mielialaan, ihmissuhteisiin ja talouteen liittyvissä asioissa.
Koulupsykologi auttaa erityisesti psyykkisen hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa. Joskus voi olla vaikea tiedostaa itse, hakeutuako kuraattorin vai psykologin vastaanotolle, mutta ottamalla yhteyttä toiseen heistä saa alkuun asian etenemisen.
Opiskelija voi ottaa itse yhteyttä keneen tahansa edelle esitellyistä tuen antajista. Ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja tai jokin muu koulun opiskelijahuoltohenkilöstöstä voi myös suositella opiskelijalle ottamaan yhteyttä johonkin tuen antajaan, jos he havaitsevan siitä olevan apua opiskelijalle. Huoltaja voi myös ottaa yhteyttä opiskelijahuoltoon. Kynnys avun hakemiseen ei saisi muodostua liian korkeaksi.