4.1 Ohjaus ja tuki lukiossa

Lu­ki­os­sa jo­kai­sel­la opis­ke­li­jal­la on oma ryh­män­oh­jaus­ryh­mä ja ryh­män­oh­jaa­ja.

Ryh­män­oh­jaa­ja huo­leh­tii useis­ta käy­tän­nön asi­oi­den tie­dot­ta­mi­sis­ta ja jär­jes­te­lyis­tä ryh­mä­läis­ten­sä osal­ta. Ryh­män­oh­jaus­ryh­mä ko­koon­tuu ryh­män­oh­jauk­sis­sa, mut­ta se ei vält­tä­mät­tä muo­dos­ta yh­del­lä­kään lu­ki­o­kurs­sil­la ryh­mää. Lu­ki­os­sa jo­kai­nen opis­ke­li­ja te­kee pää­sään­töi­ses­ti itse omat kurs­si­va­lin­tan­sa ja luku­jär­jes­tyk­sen­sä, jo­ten jo­kai­sel­le kurs­sil­le muo­dos­tuu oma ryh­män­sä.

Ryh­män­oh­jaa­jan li­säk­si opis­ke­li­jan tu­ke­na opin­nois­sa ovat ai­neen­o­pet­ta­jat, opin­to-oh­jaa­jat ja tar­vit­ta­es­sa opis­ke­li­ja­huol­lon tuki ku­ten kou­lu­psy­ko­lo­gia, – ku­raat­to­ri, -ter­vey­den­hoi­ta­ja ja eri­tyis­o­pet­ta­ja.

Ai­neen­o­pet­ta­jat vas­taa­vat oman ai­neen­sa opet­ta­mi­sen li­säk­si ai­neen oh­jauk­ses­ta eli esi­mer­kik­si ky­sei­sen ai­neen opis­ke­lu­ta­poi­hin oh­jaa­mi­ses­ta sekä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­tau­tu­mi­ses­ta.

Opin­to-oh­jaa­ja aut­taa useis­sa ylei­sis­sä opin­toi­hin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa, ku­ten kurs­si­va­lin­to­jen te­ke­mi­ses­sä ja jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­mis­sa.

Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jan pää­a­si­al­li­nen vas­tuu­alue on ter­veys­tar­kas­tuk­set. Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jal­le voi va­ra­ta myös itse ajan eri­lai­sis­sa ter­vey­teen ja jak­sa­mi­seen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Ter­vey­den­hoi­ta­ja oh­jaa opis­ke­li­jan tar­vit­ta­es­sa eteen­päin esi­mer­kik­si lää­kä­ril­le tai kou­lu­psy­ko­lo­gil­le.

Eri­tyis­o­pet­ta­jan vas­tuu­a­lu­ee­seen si­säl­tyy muun mu­as­sa lu­ki­seu­lan ja lu­ki­tes­tin te­ke­mi­nen opis­ke­li­joil­le sekä tuki- ja eri­tyis­o­pe­tuk­sen an­ta­mi­nen.

Kou­lu­ku­raat­tori eli kou­lun so­si­aa­li­työn­te­ki­jä aut­taa eri­lai­sis­sa on­gel­ma­ti­lan­teis­sa, ku­ten opis­ke­luun, mie­li­a­laan, ih­mis­suh­tei­siin ja ta­lou­teen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa.

Kou­lu­psy­ko­lo­gi aut­taa eri­tyi­ses­ti psyyk­ki­sen hy­vin­voin­tiin ja ter­vey­teen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Jos­kus voi olla vai­kea tie­dos­taa itse, ha­keu­tu­a­ko ku­raat­to­rin vai psy­ko­lo­gin vas­taan­o­tol­le, mut­ta ot­ta­mal­la yh­teyt­tä toi­seen heis­tä saa al­kuun asi­an ete­ne­mi­sen.

Opis­ke­li­ja voi ot­taa itse yh­teyt­tä ke­neen ta­han­sa edel­le esi­tel­lyis­tä tuen an­ta­jis­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja, opin­to-oh­jaa­ja tai jo­kin muu kou­lun opis­ke­li­ja­huol­to­hen­ki­lös­tös­tä voi myös suo­si­tel­la opis­ke­li­jal­le ot­ta­maan yh­teyt­tä jo­hon­kin tuen an­ta­jaan, jos he ha­vait­se­van sii­tä ole­van apua opis­ke­li­jal­le. Huol­ta­ja voi myös ot­taa yh­teyt­tä opis­ke­li­ja­huol­toon. Kyn­nys avun ha­ke­mi­seen ei sai­si muo­dos­tua lii­an kor­ke­ak­si.

Suun­ta­vii­vo­jaOP01 Minä opis­ke­li­ja­na 15.3.2017