Tietoverkkovälitteisen opetuksen toteuttaminen käytännössä
- Opetussuunnitelman toteuttaminen
Opetussuunnitelman mukainen opetus edellyttää opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta sekä oppilaiden henkilökohtaisten valmiuksien seurantaa ja huomioon ottamista. Myös oppilaiden henkilökohtaisia oppimissuunnitelmia (HOPS) ja henkilökohtaisia opetuksen järjestämistä koskevia suunnitelmia (HOJKS) on toteutettava myös tietoverkkovälitteisessä opetuksessa.
Opettajan tehtävään kuuluva oppilaiden arviointi edellyttää määräajoin opettajan läsnäoloa ja käytännön mahdollisuutta seurata oppilaiden työskentelyä ja edistymistä.
Käytännössä edellä mainitut seikat edellyttävät opetuksen lähettämistä vuoron perään eri kouluilta, jolloin opettajalla on säännöllinen mahdollisuus olla suoraan vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa.
Oppilaiden turvallisuudesta huolehtiminen
Oppilaiden ohjauksesta ja valvonnasta on huolehdittava samoin kuten muussakin opetuksessa. Oppilasryhmän valvonnasta ja ohjauksesta vastaa siis joku määräyksen saaneista läsnä olevista opettajista.
Kuopion ohjeistus – verkkovälitteinen opetus peruskoussa
- Etäopettaja vastaa opetuksesta myös etäpisteissä osallistuvien oppilaiden osalta.
- Koulunkäynnin ohjaaja huolehtii käytännön järjestelyistä ja valvonnasta etäpisteessä opettajan ohjeiden mukaisesti.
- Rehtori vastaa opetusjärjestelyjen turvallisuudesta sekä toiminnan toteutumisesta koulullaan.
- Etäopetusta valvovan koulunkäynnin ohjaajan TVA-tasoksi hyväksytään taso 2 soveltaen nykyisissä kriteereissä mainittua ”erilaisten apuvälineiden käyttö” – kohtaa kunnes koulunkäynnin ohjaajien työnvaativuuden arvioinnin uudistus on valmis.
- Etäopettajille maksetaan henkilöstö- ja hallintopäällikön päätöksellä vahvistettava korvaus etäopetustunneista = 50% yhdestä yksittäisestä ylitunnin hinnasta Mikäli koulunkäynnin ohjaaja joutuu opettajan poissa ollessa tai jostain muusta poikkeuksellisesta syystä toimimaan ryhmänsä opettajana, tehdään hänelle määräys opettajan sijaisuudesta.