Yhteissuunnitteluaika perusopetuksessa
Yhteissuunnittelutyöajan kokonaismäärä lukuvuoden aikana on enintään 120 tuntia. Yhteissuunnittelutyöajan vuotuinen suunnittelu ei voi lisätä lukuvuoden opettajatyöpäivien määrää ja yhteissuunnitteluajan käyttöä suunniteltaessa tulee huomioida, että työaika riittää suunnitelluille tehtäville. Yhteissuunnitteluajan käyttöä suunniteltaessa tulee huomioida, että sitä käytetään mahdollisuuksien mukaan tasaisesti koko lukuvuoden työaikana.
VIIKOITTAISTEN OPETUS- ja muiden tehtävien lisäksi opettajan tulee osallistua koulussa
- yhteissuunnitteluun,
- aine- ja asiaryhmittäisiin neuvonpitoihin,
- kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön sekä opetuksen suunnitteluun ja koulun toiminnan kehittämiseen liittyvien tehtävien tekemiseen.
Yhteissuunnitteluaika lukiossa
Aineenopettajan työaikaan kuuluu osallistuminen yhteissuunnitteluun, opettajankokouksiin, aineryhmäkokouksiin ja neuvotteluihin. Yhteissuunnittelutyöajan kokonaismäärä lukuvuoden aikana on enintään 101 tuntia, aikuislukiossa enintään 89 tuntia. Yhteissuunnittelutyöajalla ei lisätä lukuvuoden opettajatyöpäivien määrää.
YS-ajan suunnittelu, seuranta ja tarkoituksenmukainen käyttö
Yhteissuunnitteluajasta käytetään jatkossa lyhennettä YS-aika, koska lyhennys YT yhdistetään YT-neuvotteluihin.
Rehtori suunnittelee YS-ajan käyttöä yhdessä opettajien kanssa ennen lukuvuoden alkua. Yhteissuunnittelutyön painopistealueet, resursointi ja toteuttaminen suunnitellaan yhdessä opettajien kanssa koulun lukuvuosisuunnitelmaa laadittaessa. Suunnittelussa huomioidaan, että kodin ja koulun välinen yhteistyö on osa YS-aikaa.
Rehtori seuraa YS-ajan toteutumista koulutasolla ja opettaja voi seurata henkilökohtaisesti YS-ajan riittävyyttä. Opettaja voi seurata omaa yhteissuunnitteluaikaansa esim. OAJ:n sivuilta löytyvällä VIPU-sovelluksella.
YS-aika on tarkoitettu käytettäväksi sellaiseen opettajien väliseen yhteistyöhön ja koulun kehittämistoimintaan, joka paikallisesti koetaan tärkeäksi ja tarpeelliseksi.
Mikä on YS-aikaa?
1. Opetukseen yhteissuunnittelu
- Opetuksen yhteinen suunnittelu
- Koulun tapahtumien, juhlien yms. suunnittelu
- Oman opetuksen suunnittelu ei ole ys-aikaa
2. Asia- ja aineryhmittäiset neuvonpidot
- luokanohjaajien / ryhmänohjaajien yhteispalaverit
- aineryhmä- ja luokkatasopalaverit
- koulunkäynnin ohjaajien palaverit
- moniammatillinen yhteistyö oppilasasioissa
- tiimipalaverit, joita ei erikseen korvata koulukohtaisella lisätehtäväkorvauksella
- perehdyttäminen
- kehityskeskustelut ja niihin valmistautuminen
3. Koulun ja kodin yhteistyö
- yhteistyö oppilaiden ja opiskelijoiden huoltajien kanssa
- vanhempainillat, niiden suunnittelu ja toteutus
- oppimiskeskustelut, kun huoltajat ovat läsnä
- huoltajien tapaamiset
- vastaanotot ja neuvottelut, palaverit
- tiedotteet, kirjeet, puhelut, Wilma-viestintä
- muu yhteistyö huoltajien kanssa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määrätään, että koulun on oltava yhteistyössä huoltajien kanssa niin, että he voivat tukea lastensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä. Kodin ja koulun välisen yhteistyön tulisi korostua erityisesti esiopetuksen, vuosiluokkien 1–6 ja erityisopetuksen opettajien yhteissuunnittelutyössä.
4. Muu opetuksen suunnittelu ja koulun toiminnan kehittäminen
- yhteistoimintapalaverit ja niihin valmistautuminen (opettajien kokoukset, yhteistoimintalain mukaiset työpaikkakokoukset)
- yhteydenpito muihin kouluihin ja oppilaitoksiin
- moniammatillinen yhteistyö (psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja ym.)
- nivelvaiheenpalaverit
- yhteydenpito viranomaisiin ja muihin tahoihin
- pedagogisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen
- opetusmenetelmien ja työtapojen yhteinen kehittäminen
- työnohjaus
YS-aikaa ei ole:
- omien oppituntien suunnittelu, valmistelu ja jälkityöt
- muiden virkaehtosopimuksen mukaan korvattavien tehtävien tekeminen (esim. luokanohjaajan tehtävät, kirjasto, välineiden huoltaminen)
- opettajatyöpäivät eli veso-päivät
- sellaisten tehtävien tekeminen, joita varten opettaja on vapautettu tavanomaisesta opetustyöstään
- välitunti on osa oppituntia, joten välituntien aikana tehtyä työtä ei voida lukea YS-aikaan kuuluvaksi
Lisähuomioita yhteissuunnitteluaikaan:
- Kodin ja koulun välisen yhteistyön tulisi korostua erityisesti esiopetuksen, vuosiluokkien 1–6 ja erityisopetuksen opettajien yhteissuunnittelutyössä.
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määrätään, että koulun on oltava yhteistyössä huoltajien kanssa niin, että he voivat tukea lastensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä.
- Yhteiset kokoukset luetaan YS-aikaan.
- Kuitenkaan kaikkia koskevat viikoittaiset yhteistyökokoukset tai tiimit eivät välttämättä ole tarkoituksenmukaisia koska YS-aikaa tarvitaan paljon myös huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön.
- YS-ajalla tehtäväksi tarkoitetut työt ovat sellaisia, että niitä tehdään muuallakin kuin koululla. Mm. tästä syystä YS-aika ei kuulu lukujärjestykseen.
- Voi silti olla tarkoituksenmukaista, että työjärjestykseen jätetään tilaa opettajien käytännön yhteistyölle.
- YS-aika ei ole sidottua työaikaa.
- Yhteissuunnittelutyön painopistealueet, resursointi ja toteuttaminen päätetään yhdessä opettajien kanssa koulun lukuvuoden toimintasuunnitelmaa laadittaessa.
- YS-aikaa ei voi ylittää.
- Jos YS-aika ei tunnu riittävän, kannattaa seurata sen toteutumista ja keskustella rehtorin kanssa miten asia ratkaistaan.
- Yhteissuunnittelutyövelvollisuus ei koske sivutoimisia tuntiopettajia eikä enintään viiden koulun työpäivän pituisessa palvelussuhteessa olevia määräaikaisia opettajia kuten viransijaisia.