Yhteissuunnitteluaika (YS-aika)

MItä se on ja mitä se ei ole

Yhteissuunnitteluaika perusopetuksessa

Yh­teis­suun­nit­te­lu­työ­ajan koko­nais­mää­rä luku­vuo­den ai­ka­na on enin­tään 120 tun­tia. Yh­teis­suun­nit­te­lu­työ­ajan vuo­tui­nen suun­nit­te­lu ei voi li­sä­tä luku­vuo­den opet­ta­ja­työ­päi­vien mää­rää ja yh­teis­suun­nit­te­lu­ajan käyt­töä suun­ni­tel­ta­es­sa tu­lee huo­mi­oi­da, että työ­aika riit­tää suun­ni­tel­luil­le teh­tä­vil­le. Yh­teis­suun­nit­te­lu­ajan käyt­töä suun­ni­tel­ta­es­sa tu­lee huo­mi­oi­da, että sitä käy­te­tään mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan ta­sai­ses­ti koko luku­vuo­den työ­ai­ka­na.

VII­KOIT­TAIS­TEN OPE­TUS- ja mui­den teh­tä­vien li­säk­si opet­ta­jan tu­lee osal­lis­tua kou­lus­sa

Yhteissuunnitteluaika lukiossa

Ai­neen­o­pet­ta­jan työ­ai­kaan kuu­luu osal­lis­tu­mi­nen yh­teis­suun­nit­te­luun, opet­ta­jan­ko­kouk­siin, aine­ryh­mä­ko­kouk­siin ja neu­vot­te­lui­hin. Yh­teis­suun­nit­te­lu­työ­ajan koko­nais­mää­rä luku­vuo­den ai­ka­na on enin­tään 101 tun­tia, ai­kuis­lu­ki­os­sa enin­tään 89 tun­tia. Yh­teis­suun­nit­te­lu­työ­a­jal­la ei li­sä­tä luku­vuo­den opet­ta­ja­työ­päi­vien mää­rää.

YS-ajan suunnittelu, seuranta ja tarkoituksenmukainen käyttö

Yh­teis­suun­nit­te­lu­a­jas­ta käy­te­tään jat­kos­sa ly­hen­net­tä YS-aika, kos­ka ly­hen­nys YT yh­dis­te­tään YT-neu­vot­te­lui­hin.

Reh­to­ri suun­nit­te­lee YS-ajan käyt­töä yh­des­sä opet­ta­jien kans­sa en­nen luku­vuo­den al­kua. Yh­teis­suun­nit­te­lu­työn pai­no­pis­te­a­lu­eet, re­sur­soin­ti ja to­teut­ta­mi­nen suun­ni­tel­laan yh­des­sä opet­ta­jien kans­sa kou­lun luku­vuo­si­suun­ni­tel­maa laa­dit­ta­es­sa. Suun­nit­te­lus­sa huo­mi­oi­daan, että ko­din ja kou­lun vä­li­nen yh­teis­työ on osa YS-ai­kaa.

Reh­to­ri seu­raa YS-ajan to­teu­tu­mis­ta kou­lu­ta­sol­la ja opet­ta­ja voi seu­ra­ta hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti YS-ajan riit­tä­vyyt­tä. Opet­ta­ja voi seu­ra­ta omaa yh­teis­suun­nit­te­lu­ai­kaan­sa esim. OAJ:n si­vuil­ta löy­ty­väl­lä VIPU-so­vel­luk­sel­la.

YS-aika on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si sel­lai­seen opet­ta­jien vä­li­seen yh­teis­työ­hön ja kou­lun ke­hit­tä­mis­toi­min­taan, joka pai­kal­li­ses­ti ko­e­taan tär­ke­äk­si ja tar­peel­li­sek­si.

Mikä on YS-ai­kaa?

1. Opetukseen yhteissuunnittelu
2. Asia- ja aineryhmittäiset neuvonpidot
3. Koulun ja kodin yhteistyö

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa mää­rä­tään, että kou­lun on ol­ta­va yh­teis­työs­sä huol­ta­jien kans­sa niin, että he voi­vat tu­kea las­ten­sa ta­voit­teel­lis­ta op­pi­mis­ta ja kou­lun­käyn­tiä. Ko­din ja kou­lun vä­li­sen yh­teis­työn tu­li­si ko­ros­tua eri­tyi­ses­ti esi­o­pe­tuk­sen, vuo­si­luok­kien 1–6 ja eri­tyis­o­pe­tuk­sen opet­ta­jien yh­teis­suun­nit­te­lu­työs­sä.

4. Muu opetuksen suunnittelu ja koulun toiminnan kehittäminen
YS-aikaa ei ole: