Koulutukseen osallistuminen ja päivärahat

Henkilöstökoulutuksesta on sovittu

Kun­ta-alan hen­ki­lös­tö­kou­lu­tuk­ses­ta on so­vit­tu kou­lu­tus­so­pi­muk­ses­sa. Sen mu­kaan täy­den­nys­kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­val­le hen­ki­löl­le mak­set­ta­vat kou­lu­tus­ajan palk­ka ja kus­tan­nus­ten kor­vauk­set riip­pu­vat sii­tä, mi­ten tar­peel­li­se­na kun­ta­työn­an­ta­ja pi­tää kou­lu­tus­ta.

Jos kou­lu­tus­ta pi­de­tään hen­ki­lön vir­ka- tai työ­teh­tä­vien kan­nal­ta vält­tä­mät­tö­mä­nä, hen­ki­lö va­pau­te­taan nor­maa­leis­ta teh­tä­vis­tään ja mää­rä­tään osal­lis­tu­maan kou­lu­tuk­seen vir­ka­mat­ka­na. Opet­ta­jal­le mak­se­taan kou­lu­tuk­sen ajal­ta nor­maa­li palk­ka. Li­säk­si mak­se­taan vir­ka­ehto­so­pi­muk­sen mu­kai­set päi­vä­ra­hat ja mat­ka­kus­tan­nuk­set. Koko­nais­työ­ai­kaa tai vuo­si­tun­tei­hin pe­rus­tu­vaa työ­ai­kaa nou­dat­ta­vien opet­ta­jien kou­lu­tuk­seen käy­tet­ty aika lu­e­taan vuo­si­tun­tei­hin.

Kun mää­rä­tään osal­lis­tu­maan kou­lu­tuk­seen, sii­tä seu­raa­vat kaik­ki vir­ka­vel­vol­li­suu­det ja oi­keu­det ves:n mu­kai­siin kor­vauk­siin.

Kun oi­keu­te­taan osal­lis­tu­maan, työn­te­ki­jä voi itse päät­tää osal­lis­tuu­ko vai ei. Kun oi­keu­te­taan, työn­an­ta­ja voi mak­saa vain osan kor­vauk­sis­ta.

Päi­vä­ra­han mak­sa­mi­nen edel­lyt­tää, että vir­ka­mat­ka ulot­tuu yli 15 kilo­met­rin etäi­syy­del­le vi­ran­hal­ti­jan/työn­te­ki­jän asun­nos­ta ja vir­ka/työ­pai­kas­ta mi­tat­tu­na ylei­ses­ti käy­tet­tyä kul­ku­tie­tä sen mu­kaan, ta­pah­tuu­ko läh­tö ja pa­luu asun­nos­ta vai vir­ka/työ­pai­kas­ta ja että vir­ka­mat­ka ulot­tuu toi­sen kun­nan alu­eel­le.

Päi­vä­raha­oi­keus edel­lyt­tää työn­an­ta­jan mää­räys­tä vir­ka­mat­kal­le.

Päi­vä­raha mak­se­taan, kun ol­laan op­pi­lai­den / opis­ke­li­joi­den kans­sa mat­kal­la ja on val­von­ta­vel­vol­li­suus.

OPET­TA­JAN JA REH­TO­RIN TIE­TO­PA­KET­TI2021 - 202214.8.2019