Kuopion kaupungin lukiot

Olet valitsemassa opintojasi peruskoulun jälkeen. Lukio on hyvä vaihtoehto. Lukion käyminen, päättötodistus ja ylioppilastutkinto antavat Sinulle monipuoliset valmiudet jatkaa yliopistossa, ammatti-korkeakoulussa ja myös lukion oppimäärään perustuvassa ammatillisessa koulutuksessa. Noin puolet peruskoulun päättävistä nuorista tulee lukioon. Tule Sinäkin!

Lukiossa saat monipuolisen ja hyvän koulutuksen, joka on kansainvälisestikin arvostettu. Voit laajentaa yleissivistystäsi ja samalla omien valintojesi kautta keskittyä erityisesti Sinua kiinnostaviin asioihin. Lukio on aikuistuvien nuorten kasvunpaikka ja mukava opiskeluyhteisö! Se antaa mahdollisuuden myös kansainvälisiin kontakteihin.

Kuopiossa uusia opiskelijoita ottavia päivälukioita ovat Juankosken lukio, Kallaveden lukio, Kuopion klassillinen lukio, Kuopion Lyseon lukio, Kuopion Taidelukio Lumit ja Nilsiän lukio. Näistä lukioista kolmella on lisäksi erityinen tehtävä: Kuopion Taidelukio Lumit on musiikin, tanssin ja ilmaisun erikoislukio, Kuopion klassillisessa lukiossa toimii urheilulukio ja Kuopion Lyseon lukiossa kansainvälinen IB-lukio. Lisäksi lukioilla on omia painotuksia.

Lisätietoja lukioista saat lukioiden omilta nettisivuilta ja Kuopion lukio-oppaasta.