TUVA-koulutukseen liittyvät usein kysytyt kysymykset - OPH vastaa

Voidaanko TUVA-opiskelijaksi ottaa henkilö, jolla ei ole riittävää opiskelukielen taitoa?

Läh­tö­koh­tai­ses­ti opis­ke­li­jan opis­ke­lu­kie­len tai­don tu­li­si olla sel­lai­nen, että hän hyö­tyy TUVA-kou­lu­tuk­ses­sa opis­ke­lus­ta ja hä­nel­lä on mah­dol­li­suus saa­vut­taa tar­vit­ta­vat val­miu­det toi­sen as­teen opis­ke­luun. Jos kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä pys­tyy tar­jo­a­maan riit­tä­vää tu­kea opis­ke­lu­kie­len tai­don vah­vis­ta­mi­seen, voi­daan opis­ke­li­jak­si ot­taa myös hen­ki­lö, jol­la ei ole riit­tä­vää opis­ke­lu­kie­len tai­toa. Täl­löin opis­ke­li­jan hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa opis­ke­lu­suun­ni­tel­mas­sa voi­daan pai­not­taa eri­tyi­ses­ti kou­lu­tuk­sen alus­sa opis­ke­lu­kie­len tai­don ke­hit­tä­mi­seen liit­ty­viä opin­to­ja.

Oppi­vel­vol­li­nen opis­ke­li­ja, jol­la ei ole riit­tä­vää opis­ke­lu­kie­len tai­toa, voi­daan oh­ja­ta myös ai­kuis­ten pe­rus­o­pe­tuk­seen. Ai­kuis­ten pe­rus­o­pe­tus on läh­tö­koh­tai­ses­ti tar­koi­tet­tu 17 vuot­ta täyt­tä­neil­le, mut­ta oppi­vel­vol­li­suus­lain mu­kaan ope­tuk­seen voi­daan ot­taa myös tätä nuo­rem­pi hen­ki­lö, joka on suo­rit­ta­nut pe­rus­o­pe­tuk­sen oppi­mää­rää vas­taa­vat opin­not, mut­ta jol­ta puut­tuu pe­rus­o­pe­tuk­sen jäl­kei­sen kou­lu­tuk­sen suo­rit­ta­mi­sek­si riit­tä­vä suo­men tai ruot­sin kie­len tai­to.

Maa­han­muut­to­taus­tai­nen opis­ke­li­ja voi­daan oh­ja­ta myös kan­san­o­pis­to­jen jär­jes­tä­mään ko­tou­tu­mis­kou­lu­tuk­seen tai suo­men tai ruot­sin kie­len luku­tai­to­kou­lu­tuk­seen.

Oppi­vel­vol­li­suus­iän ylit­tä­nyt opis­ke­li­ja, jol­la ei ole riit­tä­vää opis­ke­lu­kie­len tai­toa, voi­daan oh­ja­ta ai­kuis­ten pe­rus­o­pe­tuk­seen, ko­tou­tu­mis­kou­lu­tuk­seen tai va­paan si­vis­tys­työn suo­men tai ruot­sin kie­len luku­tai­to­kou­lu­tuk­seen.

Voidaanko opiskelija, jolla on perusopetus kesken, ottaa TUVA-koulutukseen?

TUVA-kou­lu­tuk­sen osal­lis­tu­val­la opis­ke­li­jal­la tu­lee olla pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­to­dis­tus tai to­dis­tus pe­rus­o­pe­tus­ta vas­taa­vas­ta ai­em­mas­ta kou­lu­tuk­ses­ta. Kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä voi kui­ten­kin pe­rus­tel­lus­ta syys­tä ot­taa myös il­man päät­tö­to­dis­tus­ta ole­van opis­ke­li­jan, jos kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä kat­soo hä­nel­lä muu­toin ole­van riit­tä­vät edel­ly­tyk­set opin­nois­ta suo­riu­tu­mi­seen.

Tu­lee myös huo­mi­oi­da, että oppi­vel­vol­li­nen, joka ei ole suo­rit­ta­nut pe­rus­o­pe­tuk­sen oppi­mää­rää luku­vuo­den päät­ty­es­sä sinä ka­len­te­ri­vuon­na, jona hän täyt­tää 17 vuot­ta, voi jat­kaa pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa oppi­vel­vol­li­suu­den päät­ty­mi­seen saak­ka. Täl­löin ky­sees­sä on kun­nil­le ja muil­le pe­rus­o­pe­tuk­sen jär­jes­tä­jil­le va­paa­eh­toi­nen teh­tä­vä. Oh­jauk­sen yh­tey­des­sä on har­kit­ta­va myös sitä, onko tämä pa­ras vaih­to­ehto ot­ta­en huo­mi­oon kokonais­ti­lan­ne ja lap­sen etu.

Ope­tus­hal­li­tus  Usein ky­syt­tyä | Ope­tus­hal­li­tus (oph.fi)

S2-op­pi­joi­den pol­ku toi­sel­le as­teel­le15.1.2024